ילד הישן בשעה שעושים 'הבדלה', האם צריך להעירו מצד חינוך או לא?
ילד הישן בשעה שעושים 'הבדלה', האם צריך להעירו מצד חינוך או לא?
אין צריך לצערו ולהעירו משנתו משום חינוך.
כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן סג סעיף ו): אם היה ישן מצערים אותו ומעירים אותו עד שיקרא פסוק ראשון [שלדברי הכל הוא מהתורה] והוא ער ממש שיוכל לכוין, מכאן ואילך אין מצערין אותו כדי שיקרא והוא ער ממש, שאע"פ שהוא קורא מתנמנם יצא.
ואף על פי שלכתחלה צריך לכוין בכולה, אין מטריחין ומצערים אותו בשביל כך, כיון שהוא אנוס בשינה, אבל עכ"פ מצערים אותו עד שיקרא כולו בפיו, ולא אונס שינה בלבד, אלא הוא הדין אם אנוס אונס אחר שלא יוכל לכוין מואהבת ואילך, אין מטריחין עליו לכוין כיון שהוא אנוס.
[ובנידון דידן שעיקר שחינוך הוא מדברי סופרים, וכמו"כ לחלק מן הדעות הבדלה היא מד"ס (ראה סימן רעא, א), אין צריך לצערו בשביל כך כיון שהוא אנוס בשינה].
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.