בני אדם שאכלו סעודה שלישית, והאריכו בסעודה עד זמן יציאת השבת, ומברכים בזימון עשרה על הכוס, האם יכול המזמן לשתות את כוס הברכה לפני הבדלה?
תשובה
הדבר תלוי האם הוא רגיל תדיר לזמן על כוס יין, אזי גם כעת נחשב הדבר חלק מסעודתו ויכול לשתות את הכוס. אבל אם לפעמים מזמן - ללא כוס יין, אזי לא ישתה את הכוס עד לאחר שהתפלל מעריב, ולאחמ"כ יעשה על הכוס הבדלה וישתהו.
מקורות
[1] "כבר אדם הראשון, אברהם (בו מפורש וישמור גו' ותורותי (תולדות כו, ה) יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך הוי' גו' (וירא יח, יט) וכד' קבלו הוראות – תורה, בני נח כולם נצטוו את שבע המצוות (פרש"י משפטים כד, ג), כבר היתה ישיבת שם ועבר (ראה פרש"י ח"ש כה, יז. תולדות כה, כב. שם כח, ט) ואצל ישראל התחילו התורה והמצוות כבר על ידי האבות (תולדות כו, ה ובפרש"י)" (דברים חכ"ד ב ס"א)