ברכת הגומל

מי שנתחייב לברך הגומל עד כמה זמן יכול לברך.

המנהג לברך בהזדמנות הראשונה שישנה קריאת התורה, – בתנאי שאין זה מעבר לג' ימים מזמן חיוב הברכה. אמנם מעיקר הדין יש לברכה תשלומין – "כל זמן שירצה".

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב סדר ברכת הנהנין (פרק יג סעיף ב): ארבעה צריכים להודות ולברך ברכת הגומל, יורדי הים כשיעלו ממנו והולכי מדברות כשיגיעו לישוב ומי שהיה חולה ונתרפא .. ונהגו לברך בבית הכנסת אחר קריאת התורה לפי שיש שם עשרה.


ובסעיף ה כתב: אם איחר מלברך יש לו תשלומין כל זמן שירצה, ונכון שלא לאחר ג' ימים. לפיכך אם יצא מן הסכנה ביום ב' אחר קריאת התורה, יברך בפני עשרה בלא ספר תורה, ולא ימתין עד יום ה'.


וכן הוא בסדר ברכת הנהנין (פרק יג סעיף ה): אין לברך עד שיצא מהסכנה לגמרי לפיכך לא יברך החולה עד שיחזור לבוריו לגמרי ואם איחר מלברך יש לו תשלומין כל זמן שירצה ונכון שלא לאחר ג' ימים לפיכך אם יצא מן הסכנה ביום ב' אחר קריאת התורה יברך בפני עשרה בלא ספר תורה ולא ימתין עד יום ה'