ברכת האילנות

האם אפשר לברך ברכת האילנות על אילן אחד?

לכתחילה נכון להדר לברך על ב' אילנות. אמנם באם אינו מוצא ב' אילנות, יכול לסמוך לברך אף על אילן אחד.

מקורות

בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן סדר ברכת הנהנין (פרק יג סעיף יד) כתב: היוצא בימי ניסן וראה אילנות שמוציאין פרח, צריך לברך ברוך אתה ה' א-להינו מלך העולם, שלא חסר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם. ואינו מברך אלא בפעם ראשונה שרואה בכל שנה. [ובפשטות משמע שצריך לכל הפחות ב' אילנות, דמיעוט אילנות – ב'].


אמנם בשו"ת בצל החכמה (חלק ו סימן לו) כתב: ראיתי בס' כף החיים (סי' רכ"ו אות ב') דמלשון הגמרא דקאמר, וחזי אילני דקא מלבלבי מוכח דבעינן עכ"פ שנים דמיעוט רבים שנים.. לענ"ד במחכ"ת כי רבה היא הוכחה זו אין בה כדי להכריע כלל. שהרי קתני מתני' (ברכות נ"ד א) על ההרים ועל הגבעות על הימים ועל הנהרות ועל המדברות אומר ברוך עושה בראשית ע"כ. ופשוט בכל הפוסקים כי גם על ראיית הר אחד גבעה אחת ים אחד וכו' צריכין לברך, ואף על גב דקתני, הרים גבעות ימים וכו' הכל בלשון רבים, ולא אמרינן דמיעוט הרים גבעות ימים נהרות ומדברות שנים ואין לברך רק על ראיית שניים מהם. אלא וודאי דהכי פירושא, על ההרים ועל הגבעות וכו' על כל אחד ואחד מן ההרים הגבעות הימים וכו' שגבורת הבורא ית"ש ניכרת בהם צריך לברך.


ובתשובות והנהגות (כרך א סימן קצא) כתב: וברם גם לגירסא "אילני" אין הכרח שהוא לעיכובא, שיתכן שלאו דוקא נקט אילני ואורחא דמילתא נקט שיוצא מהעיר רואה כמה אילנות. ויש לסמוך ולברך באילן אחד, אך לכתחלה נכון להדר בב' אילנות.