ברכות

האם ברכת הגפן על יין פוטרת משקין שברכתם אדמה ("מי שלקות")?

אין ברכת הגפן על היין פוטרת 'מי שלקות', אלא יברך עליהם ברכתם הראויה להם – 'אדמה'.

מקורות

 


כתב רבינו בסדר ברכת הנהנין (פרק א סעיף כא): היין הואיל והוא ראש לכל המשקין, הרי הוא פוטר בברכתו כל מיני משקין – בין מברכה ראשונה שהיא שהכל נהיה בדברו..


ובקצות השולחן (סימן נג, סקכ"ח) כתב: "והנה מדכתב מברכה ראשונה שהיא שנ"ב משמע, דדוקא משקין שברכתן שנ"ב נפטרין בברכת היין, אבל משקין שברכתן בפה"א או בפה"ע, אין נפטרין בברכת היין. וצ"ל משום דכיון שנשתנה ברכתן כברכת הפירות, דינם כהפירות עצמן, ואין נפטרין בברכת היין, [ומסיים] וצ"ע לדינא".


אמנם נראה שנשמט ממנו המגן אברהם (סימן רד ס"ק יז) – שכתב כן מפורש לדינא, "דמי התאנים לא פטר להו יין – דפרי נינהו לדעת הרא"ש כמ"ש רסי' ר"ב סי"א, לכן צריך לברך על העץ.