ברכה אחרונה על שתיה חמה

מה הדין של ברכה אחרונה על שתיה חמה, אותה שותים לאט ובהפסקות?

לרוב הפוסקים ומפשט השולחן ערוך וכן נראה להלכה, שכאשר לוגמים רביעית ממשקה קר או חם בתוך 4 דקות, יש לברך עליהם ברכה אחרונה. וישנם פוסקים שמצריכים לשתות הרביעית בזמן קצר הרבה יותר, ולכן הרוצה להחמיר ישייר רביעית של תה קר בסוף שתייתו וישתה זאת בלגימה או שתיים.  ויש המקילים עוד יותר שכל זה בתה. אך בקפה אין לברך אף אם שייר כיוון שאין דרך לשתות כך קפה.  

 

 

 

מקורות

בשו"ע או"ח סימן ר"י  כתב : "האוכל פחות מכזית בין מפת בין משאר אוכלים והשותה פחות מרביעית בין מיין בין משאר משקים מברך תחלה ברכה הראויה לאותו המין ולאחריו אינו מברך כלל . ."

 

ואדמוה"ז בסדר ברכת הנהנין פרק ח הלכה ו כתב שיש לברך ברכה אחרונה על קפה ותה חמין אף על פי ששותהו מעט מעט אם לא שהה יותר מכדי אכילת פרס. וכך נהג גם החתם סופר והגר"ז אוירבאך (כפי שהביא בשמירת שבת כהלכתה פרק נ"ד הערה צ"ו שכך גם נהג רבו הגרי"ז מבריסק) ועוד.

 

אומנם במשנה ברורה סימן ר"י בתחילתו הביא שמנהג העולם לא לברך,  אלא שכתב עוד שאנשי מעשה נהגו לשייר רביעית ולשתותו בבת אחת לכשיצטנן. 

 

וראה בשו"ת יבי"א חלק ה או"ח – י"ח –  שמחלק בין תה לקפה. שאין דרך לשתות הקפה קר – וכתב שנראה שכן מנהג הספרדים. אך גם בזה המחמיר יכול לסמוך ולברך.