נושא: שבת

בית מלון בשבת

שלום רב

כנראה שלא הבהרתי את השאלה באופן ברור.

מבחינת אורח שומר מצוות האם אין מצב בו עצם השהייה בבית המלון מחייבת אחרים לעבוד ?

האם הצוות כולו איננו יהודי ולכן זה איננו אסור ?

האם הכשרות במלון הינה על רק על סעיף המזון הכשר למעשה ולא על כל המכלול של השירות ?

בברכה

לגבי שאלתך : מבחינת אורח שומר מצוות האם אין מצב בו עצם השהייה בבית המלון מחייבת אחרים לעבוד ? 

 

בדרך כלל הדברים אותם מציע המלון בשבת הם דברים שניתן לעשותם בהיתר בשבת (וכדלעיל בתשובה) ועל העובדים היהודים ישנה המחוייבות לשמור על השבת כהלכתה. באם אינם עושים זאת אין עלייך החיוב לבדוק אחריהם. ולכן עצם שהייתך במלון אינה אמורה לגרום לאיסור כלשהוא. אומנם אם ברור שיוכרחו לעשות נגד השבת או שברור שהם מתבקשים בבירור לעשות מלאכות האסורות בשבת במקרה שכזה אסור לסייע לדבר עבירה והוא בכלל מלון לא כשר בפועל. 

 

לגבי שאלתך :  האם הצוות כולו איננו יהודי ולכן זה איננו אסור ? 

 

אסור ליהנות ממלאכה שעשה גוי עבור ישראל. ולכן גם באם כל הצוות אינו יהודי אין לו לעשות מלאכות האסורות בשבת עבור יהודי. אלא שכיוון שלצורך עצמו מותר לו לעשות מלאכות שבת, ויכול לעשותם מלכתחילה לנוחיות עבודתו. (וכגון להשתמש בחומרי נקוי האסורים ליהודי על מנת להקל מעליו את טורח נירוי הכלים וכדומה.) וודאי שיהיה קל יותר עבורו לבצע עבודתו. 


לגבי שאלתך :  האם הכשרות במלון הינה על רק על סעיף המזון הכשר למעשה ולא על כל המכלול של השירות ? 

 

בכל מלון ישנם חוקים והנהגות משלו. ויש לברר בכל מלון את מהות ההשגחה ותחומי היקפה. כך למשל ישנם כמה וכמה מלונות שידגישו שהשגחתם היא רק עבור המאכלים וכשרות המזון שבמלון. ובמקום אחר ידגישו היטב שהכשרות היא בכל תחומי המלון.  אך בדרך כלל הדברים לא ברורים דיו, ורק לאחר בירור עם המשגיח ניתן להבין באמת את היקף פיקוח הכשרות במקום.    

והגע עצמך הרי אפילו כאשר אדם מתארח בבית חברו הוא מברר את טיב המאכלים וההנהגה במקום (אם אינו מכירו מקודם) וכל שכן וקל וחומר שבמקום שיש בו מגוון של כללים ועובדים שיש לברר זאת מקודם.


הצלחה רבה

מקורות