נושא:

ביטול הרצונות

שלום וברכה, בחסידות מוזכר שצריך לבטל את הרצונות. רציתי לשאול: א. מה המטרה בזה? ב. האם מדובר רק על רצונות שמקורם בנפש הבהמית או גם בנפש השכלית? והאם גם בנפש האלוקית? כיצד ניתן להבדיל בין סוגי הרצונות? ג. מהי הדרך הפנימית והמעשית של העבודה לבטל את הרצונות? האם ישנה דרך שמאפשרת ממש לבטל את תחושת הדחף הפנימי לדברים אלו? האם שייך בזה איזושהי התבוננות? ד. האם ישנם שורשי רצונות שהם בבחינת אבות לשאר הרצונות של הנפש הבהמית, שאם יבטל אותם אזי יבטל גם את שאר הרצונות שלה? ה. האם ניתן לבטל גם רצונות של דחפים שאין להם טעם והגיון באותו אופן? רוב תודות!
 
 
שלום וברכה:

 

א. בשביל לבטא את רצון ה' בעולם, צריך לבטל הרצונות החיצוניים שמונעים לזה.

 

ב. באופן כללי, הביטול הוא של הרצונות של הנפש הבהמית, שהיא מסתירה מצד עצמה על אלוקות, הביטול נעשה באמצעות הנפש השכלית, ובזה מגלים את הרצונות האמיתיים של הנפש האלקית.

 

כדאי גם לציין, שבתוך הנפש האלקית עצמה יש גם דרגות, ולפעמים צריך לבטל רצון של הנפש האלקית ברמה אחרת, כדי לחשוף רובד יותר עמוק.

בסופו של דבר, המטרה היא להגיע לרצון הפנימי והאמיתי של האדם, שהוא לעשות את רצון ה', כיון שזהו גם רצונו הוא, שהרי במהותו העצמית – הוא חלק אלוקה ממעל ממש.

 

ג. כל החסידות מלאה בדברים אלו, ומבפרטיות יותר – לפי אופן וסוג הרצון, כן יהיה התיקון. ולהעיר מהמובא שיש 4 יסודות, שהם 4 נטיות של נפש הבהמית וכו' ויש להאריך בזה, אך אין כאן מקומו.

 

ד. כנ"ל ג. ולהוסיף, שה"ישות" בשפת החסידות, שהיא ה"גאוה" בשפת העם, היא שרש ומקור הכל. אלא שיש להדגיש שאין הכוונה על "ביטול הערך העצמי", אלא על ביטול הרובד החיצוני כנ"ל וחשיפת הערך העצמי האמיתי.

 

ה. אפשר, אלא שבזה הביטול יהיה באופן אחר, לא על ידי התבוננות בלבד, אלא על ידי שינוי הרגל, ולעמים "ביטוש" פנימי. טעימה קצת מהעניין ניתן לקרוא במאמר בקישור הבא: https://www.daat.org.il/view.aspx?id=1681

 

בהצלחה רבה ושבת שלום

מקורות