נושא:

בחורים המדליקים נרות, היכן ידליקו את הנרות: בחדרם הפרטי – בו ישנים, או בחדר האוכל?

בחורים המדליקים נרות, היכן ידליקו את הנרות: בחדרם הפרטי – בו ישנים, או בחדר האוכל?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון ברטים הבאים: א) האם יש מקום שבו יש הדגשה יותר להדליק. ב) האם יש הבדל בזה בין בני ספרד לאשכנז. ג) האם יש הבדל אם אדם נמצא בביתו הפרטי או בפנימייה. ד) מה מקום יותר חשוב, מקום בו האדם ישן, או מקום בו האדם אוכל.
ראשית יש להביא רת המובא בשולחן ערוך אורח חיים הלכות חנוכה סימן תרעז סעיף א כתב, שאכסנאי שאין מדליקים עליו בביתו, צריך לתת פרוטה לבעל הבית בכדי להשתתף עמו בשמן של נר חנוכה. ואם יש לו פתח פתוח לעצמו, צריך להדליק בפתחו, אף על פי שאותו בית אינו מיוחד אלא לשינה – והוא אוכל על שלחן בעל הבית, והוא הדין לבן האוכל אצל אביו.
וכתבו הפוסקים, שהוא הדין גם בנוגע לבחורים שלומדים שלא בביתם, שצריכים להשתתף על כל פנים. אמנם זהו דוקא בבחור שאוכל בפני עצמו, אבל אם סמוך על שולחן בעל הבית, הרי הוא בכלל בני ביתו, שכיון שהם סמוכים על שולחנו בקביעות אינם צריכים להדליק מעיקר הדין אלא אם כן רוצה להיות מן המהדרין. כי מעיקר הדין כאשר האב מדליק נר חנוכה בביתו, הוא יוצא בזה ידי חובה בהדלקתו אף שהוא במקום רחוק מביתו, ואינו צריך שוב להשתתף אפילו במעות. (משנה ברורה).
אולם הרמ"א מביא שם, שיש אומרים שבזמן הזה שמדליקים בפנים ממש, ידליק במקום שאוכל, וכן המנהג.
וכתב על כך בעטרת זקנים בשם הפוסקים, שאין דין זה אמור אלא במקרה שבית האכילה והלינה הם באותו המקום, שאזי כיון שידוע לכל שמדליקים בבית החורף במקום שאנו אוכלים, וידוע שכל אחד יש לו בקרוב תכף אצל מקום האכילה – מקום לינה, על כן נחשב גם מקום האכילה כהדלקה במקום לינה. אבל מי שאוכל במקרה פעם אחת, או אפילו אוכל בקביעות, אך מקום לינה הוא רחוק ממקום אכילה, אזי מדליק במקום לינה.
וטעם הדבר שלפי מנהג אשכנז יש להדליק כמו היש אומרים – במקום שאוכל, הוא מאחר ומקום אכילתו נחשב לעיקר.
אמנם כתבו הפוסקים, שזהו דוקא לענין אכסנאי – שאין ביתו אצלו, או לעניין בן הסמוך על שולחן אביו, שאזי מקום האכילה נחשב לעיקר. אבל מי שסועד אצל חברו באקראי ויש לו שם בית באותו העיר, הרי הוא צריך ללכת לביתו דוקא ולהדליק שם נר חנוכה, ולא ידליק אצל חברו למרות שאוכל שם באותו היום. ואם אינו רוצה לזוז ממקום שאוכל, על כל פנים יצווה לאשתו שתדליק עליו בביתו, ומכל מקום אין זה דרך מובחרת, מאחר וישנו דין שמצוה בו יותר מאשר בשלוחו. (משנה ברורה).
אבל אם הולך הוא וכל אנשי ביתו לבית אביו או חמיו בקביעות לכל שמונת ימי חנוכה, דבר ברור הוא שכיון שסועד וישן שם כל ימי חנוכה, אף שביום אוכל אכילת עראי בביתו, שאינו מדליק אלא בבית שאוכל וישן שם בלילה, שכיון שאין שום אדם בבית – למי ידליק, וכל שכן כיום שההיכר לבני הבית וכיון שישנים בני הבית – שם ידליקו. (ביאור הלכה).
אלא שנחלקו הפוסקים, היכן ידליקו את נרותיהם בני אשכנז, אם בחדר האוכל – כי מקום אכילה עיקר, או בחדרם הפרטי שבפנימייה, כי שם ניכר יותר הפרטיות שיש לכל בחור ובחור, וגם נמצאים שם יותר זמן מאשר בחדר האוכל, ועיקר שימושם כדירה הוא שם ודומה יותר לביתו. (ראה בזה שאלות ותשובות שבט הלוי חלק ד' סימן פג, ועוד).
העולה מן האמור: שלמעשה הנטיה לפסוק שידליקו בחדרי הפנימיה הפרטיים שלהם, וטוב לנהוג שיאכלו שם סעודה אחת בלילה או ביום.
[אולם כמובן כל זאת בתנאי שיש רשות לכך מהנהלת הישיבה, אבל אם יש התנגדות מהנהלת הישיבה משום חשש שריפה או כל סיבה אחרת, יכולים לכתחילה להדליק בחדר האוכל].

מקורות