האם ניתן לברך 'שבע ברכות' (לחתן וכלה בשבעת ימי המשתה), כשאכלו המסובין רק מזונות בלבד?
האם ניתן לברך 'שבע ברכות' (לחתן וכלה בשבעת ימי המשתה), כשאכלו המסובין רק מזונות בלבד?
המנהג לכתחילה לברך רק בסעודה ממש על פת – לאחר ברהמ"ז. אמנם בשעת הדחק אם אכלו מזונות והיו 'פנים חדשות' במקום, המברכים שבע ברכות יש להם על מי לסמוך.
בשולחן ערוך אבן העזר הלכות קידושין (סימן סב סעיף ה) כתב: מברכין ברכת חתנים בבית חתנים אחר ברכת המזון, בכל סעודה וסעודה שאוכלין שם.
וברמ"א (שם סעיף ז) כתב: וי"א דאם היו שם פנים חדשות, אף על פי שאין אוכלין שם, מברך בשבילם.
ובערוך השולחן (שם אות כז) כתב על דברי הרמ"א: ונראה לומר, דדיעה זו (של הרמ"א) נתייסדה על דעת מס' סופרים שהבאנו, דכל שיש פנים חדשות ביום זה שלא היו אתמול, נחשבת כשמחה חדשה וצריכין לברך שבע ברכות… רק מנהגינו שלא לומר ז' ברכות בלא סעודה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.