נושא: כללי

איפור קבוע

האם איפור קבוע אסור משום כתובת קעקע?

איפור קבוע אינו ככתובת קעקע ממש, מכמה טעמים: א. הראשונים נחלקו אם יש ברושם (שאינו אותיות) איסור. ב. הראשונים נחלקו אם איפור שמחזיק זמן רב אך לא לעולם נחשב ככתובת קעקע [לדעת רש"י, ספר החינוך, ריב"ן רבינו הלל, ריטב"א וכלבו – מותר, ולדעת הנימוקי יוסף ומשמעות הרמב"ם אסור], השו"ע פסק לאסור. ג. כתובת קעקע נעשית באמצעות קריעת הבשר, אולם איפור-קבוע נעשה באמצעות החדרת הצבע לעור ונחלקו האחרונים בזה. ד. בעבר מטרת 'כתובת קעקע' היה לעבודה זרה, ואילו כשעושה כן וברור שכוונתו ליופי שמא אין בכך איסור.

מקורות

רש"י עה"ת, קדושים יט, כח. ספר החינוך תג. ריב"ן וריטב"א עמ"ס מכות כא, א. רבינו הלל על תורת כהנים. כל בו ע"ז סי' צז. נימוק"י מכות שם. רמב"ם ע"ז יב, יא, טושו"ע יו"ד סי' קפ. שו"ת מנחת אשר ח"ב סי' נו אות ג.