נושא:

אדם שמדליק בפתח החדר מבפנים בחדר בבית מלון של גויים ואין בפתח מזוזה, האם ידליק בצד ימין של הפתח או בצד שמאל?

אדם שמדליק בפתח החדר מבפנים בחדר בבית מלון של גויים ואין בפתח מזוזה, האם ידליק בצד ימין של הפתח או בצד שמאל?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) היכן צריך להיות מיקום המזוזה מעיקר הדין. ב) האם כיום שמדליקים בפנים מכל מוקם צריך להיות ההדלקה במיקום האמור. ג) האם כל מיקם האמור משתנה באם ישנו מזוזה או לא. ד) האם מיקום האמור שייך רק כאשר ישנו מזוזה ואם לאו אין עניין כלל במיקום זה.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך אורח חיים הלכות חנוכה סימן תרעא סעיף ז, שמצוה להניח את הנרות בטפח הסמוך לפתח משמאל, בכדי שתהיה מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל. ואולם אם אין מזוזה בפתח, מניח את הנרות מימין. ואם הניחם בדלת עצמה, יניחם מחציו של כניסה לצד שמאל.
וכתב הרמ"א, שבזמן הזה שכולנו מדליקים בפנים ואין היכר לבני רשות הרבים כלל, אין לחוש כל כך אם אין מדליקים בטפח הסמוך לפתח כמו בימיהם, ומכל מקום המנהג להדליק בטפח הסמוך לפתח כמו בימיהם, ואין לשנות. וכתב בביאור הלכה שכוונת הרמ"א במה שכתב כאן שהמנהג להדליק בטפח הסמוך לפתח, כוונתו לומר שכן הוא המנהג הנכון להתנהג כך, כי אם לא כן הרי הוא סותר את דברי עצמו שהביא שהמנהג להדליק בפנים ממש.
וטעם המנהג הוא בכדי שיכנס האדם בפתח בין שתי מצות, ואין לשנות המנהג, ומכל מקום אם יש לו חלון הסמוך לרשות הרבים, נכון יותר שיניח את הנרות שם בכדי שיהיה היכר לבני רשות הרבים ויתפרסם הנס, אם לא במקום שמצוי היזק על ידי זה.
ואמנם אם כן רבים בני הבית שעדיף יותר להדליק כל אחד במקום מיוחד מלערב את הנרות ביחד, שעל ידי כן לא יהיה היכר כמה נרות מדליקים. ומכל מקום יזהרו שלא להדליק במקום שמדליקים את הנרות כל השנה, כי אז לא יהיה היכר כלל. ואף שבהדלקה בתוך הבית אין היכר אלא רק לבני הבית, מכל מקום היכר קצת צריך שיהיה.
ומה שכתב המחבר שאם מניח בפתח יניח לצד שמאל, כתב בלבושי שרד, שאין הכוונה לומר באמצע הדלת, לפי שהאדם עומד בפנים, אלא כוונתו לומר שאנו משערים כאלו עומד בפנים, שאז החצי דלת שלצד הציר הוא כניסה. אבל כשהמדליק עומד בחוץ, על כך כתב שיניח לצד שמאל, ואם כן מניח סמוך לכותל שהדלת סובבת שם.
וטעם הדבר שיש להדליק בטפח הסמוך לפתח, הוא מפני שאם ירחיק את הנרות להלן מן הפתח אזי אינו ניכר שבעל הבית הניחם שם. ואין זה משנה אם מניח את הנרות על פתח הבית או על פתח החצר.
והטעם שצריך להיות כנגד המזוזה, אף שכל המצוות עושים בימין החשוב, הוא בכדי שתהא המזוזה מצד ימין והמנורה מצד שמאל, ועל ידי כך האדם שיעבור בפתח יהיה מסובב במצות, ואולם בדיעבד אם הניח נר חנוכה מימין – יצא ידי חובה, ואין צריך לחזוור ולהדליק בצד שמאל. ואמנם אם אין מזוזה וודאי שידליק בצד ימין, מפני שבכל מקום של מצוה הימין עדיף, ועוד שישנו פרסומי ניסא יותר, מאחר שכולם פונים לצד ימין תחילה.
על כל פנים מובן מהאמור, שמאחר ויש עניין שנר חנוכה יהיה מצד שמאל של הפתח והמזוזה תהיה מצד ימין של הפתח, על אין להדליק את נר חנוכה בפתח שאין בו מזוזה, או שהוא פטור ממזוזה, אלא ידליק דוקא בפתח עם מזוזה, בכדי שיהיה מסובב במצוות. ואמנם אין מזנה אם הפתח חייב במזוזה רק מדרבנן או חייב מהתורה ממש, אלא העיקר שההדלקה תעשה בפתח שישנו בו מזוזה מימין מטעם האמור.
כמו כן, אין זה שהאדם חייב לעבור בפועל באותו הפתח ורק אז מתקיים העניין שהוא מסובב במצות, אלא גם אם טכנית הפתח צר ולא ניתן לעבור שם כאשר מניח שם את הנרות, מכל מקום ישנו העניין שהוא מסובב במצוות, למרות שאין עובר שם בפועל.
יתירה מזו כתבו הפוסקים, שאפילו אם כבר אדם אחד הניח כבר שצד שמאל את נרותיו, כך שכבר שינו בפתח זה את העניין שהאדם יהיה מסובב במצוות, מכל מקום אם ישנו אדם נוסף שרוצה להדליק שם לא נאמר שכיון שכבר ישנו את העניין, אזי עדיף שהאדם השני ידליק את נרותיו בצד ימין, בכדי שתהיה גם המעלה של הדלקה בצד ימין כמו בכל המצוות, אלא אף הוא ידליק בצד שמאל, מאחר ולא חילקו חכמים בתקנתם, וגם שיש לומר שיש עניין שצריך שיהיה מסובב במצוות משל עצמו, ולא רק מהדלקת חברו וכיוצא בזה.
העולה מן האמור: שלכתחילה יש להדליק במקום שישנו מזוזה, בצד שמאל של הפתח, וזאת גם אם מדליק מבפנים, והטעם בכדי שיהיה מסובב במצוות.
אמנם בנידון השאלה, מאחר והוא נמצא בבית מלון של גויים שאין שם מזוזה כלל. אזי יניח את הנרות מצד ימין של הפתח, כמו בכל שאר המצוות – שצד ימין חשוב יותר.

מקורות