ברכת הגומל במסע ארוך

אדם שיצא למסע- חוצה ימים- בן כמה תחנות והוא שוהה מספר ימים בכל תחנה, ומגיע בסוף המסע חזרה הביתה לאחר חודש ימים, האם לאחר כל קטע חוצה ימים חייב הוא בברכת "הגומל" אף שעדיין לא השלים את מלוא המסע?

אם התחנות שבהם הוא עוצר הם חלק מהמסע, דהיינו שהעצירה לשם היא מטרה בפני עצמה אז יברך גם במקום שהוא עצר.

אבל אם העצירה היא כעין תחנת ביניים שבלית ברירה הוא צריך לעבור שם הוא לא יברך. 

 

מקורות:

שו״ע סי׳ רי״ט ס״א, ועיין משנה ברורה שם שכתב שספינה העוצרת לנמל ליום או יומיים כדי להוריד נוסעים אין מברכים שם הגומל כיון שעדיין לא ניצול מן הסכנה. וראה כף החיים שם אות ה׳ מה שהביא מהשדי חמד, שהנוסעים לקברי צדיקים ועוצרים בכמה מקומות עליהם לברך בכל מקום שעצרו כיון שחפצם ורצונם בכל אתר ואתר, וכך היתה דעתם מלכתחילה, שאכן זו מטרת הנסיעה. וכן משמע מהשו״ת שבט הלוי חלק ט׳ סימן מ״ה.

 

מקורות

מקורות:

שו״ע סי׳ רי״ט ס״א, ועיין משנה ברורה שם שכתב שספינה העוצרת לנמל ליום או יומיים כדי להוריד נוסעים אין מברכים שם הגומל כיון שעדיין לא ניצול מן הסכנה. וראה כף החיים שם אות ה׳ מה שהביא מהשדי חמד, שהנוסעים לקברי צדיקים ועוצרים בכמה מקומות עליהם לברך בכל מקום שעצרו כיון שחפצם ורצונם בכל אתר ואתר, וכך היתה דעתם מלכתחילה, שאכן זו מטרת הנסיעה. וכן משמע מהשו״ת שבט הלוי חלק ט׳ סימן מ״ה.