Ask The Rabbi

נושא: תפילה

שתיית יין הקידוש

האם דוקא מי שמקדש צריך לשתות את היין, או שאם אינו רוצה לשתות מכל סיבה שהיא, יכול לתת לאדם אחר שישתה במקומו?

תשובה: מבואר בשולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רעא סעיף סעיף יד, שאם לא טעם המקדש, וטעם אחד מהמסובים כמלא לוגמיו, כלומר - מלא פיו, יצא. ואין שתיית שנים מצטרפת למלא לוגמיו. ומכל מקום מצוה מן המובחר שיטעמו כולם.

וממשיך שיש אומרים שכיון שבין כולם טעמו כמלא לוגמיו יצאו, כי שתיית כולם מצטרפת לכדי שיעור. והגאונים סוברים שאם לא טעם המקדש לא יצא, וראוי לחוש לדבריהם. וכל זה דוקא בקידוש, אבל בשאר דברים הטעונים כוס מודים הגאונים שמספיק טעימת אחר.

ומה שכתב המחבר שמצווה מן המובחר שיטעמו כולם, אין הכוונה שכל אחד ישתה כמלא לוגמיו, אלא כמבואר בלבושי שרד שרצונו לומר שאחד ישתה מלא לוגמיו, וכולם יטעמו על כל פנים. ועל זה כתב המגן אברהם שאם אין היין בריווח, ישתה אחד מלא לוגמיו והשאר לא יטעמו כלום. אך על כל פנים אין הכוונה שיטעמו כולם עד שבין כולם יהיה מלא לוגמיו, כי על זה כתב שזהו דוקא בדיעבד, וכאן מדובר מצד של לכתחילה ומצוה מן המובחר.

וכן כתב רבי עקיבא איגר על דברי המגן אברהם שמה שיטעום המקדש כשיעור, הנה כיון שטעימת אחד כשיעור בוודאי מועילה כי טעימת אחרים הוא רק מצוה, א"כ בוודאי עדיף יותר לעשות כן ממה שיטעמו כולם להצטרף למלא לוגמיו שבזה ישנם ב' דיעות אם מועיל.

אמנם בפרי מגדים משבצות זהב ציין לבית יוסף שהביא דעה שיטעמו כולם מלא לוגמיו, ועיין אליה רבה אות כט.

ולהלכה הביא המשנה ברורה שמה שיטעמו כולם היינו טעימה בעלמא ואין צריך מלא לוגמיו רק לאחד. וכן הביא מה שכתב המגן אברהם שמי שיש לו יין מעט מוטב שיטעום אחד כשיעור והמסובים לא יטעמו כלל כדי שישאר הנותר למחר לקידוש או להבדלה.

ועל מה שכתב הלבוש בסעיף יג שאם לא טעם מלא לוגמיו נחשב ברכה לבטלה, הקשה, שודאי אסור להנות מעולם הזה בלא ברכה כמבואר במסכת ברכות לה, א, אפילו כל שהוא, אלא שחז"ל תקנו שיהא כוס ברכה הנאה מרובה כמלא לוגמיו.

ובמשנה ברורה ביאר הטעם שאחד מהמסובים מועלת שתייתו, שמכיון שהמסובים שמעו מתחלה את הברכה והוא כוון עליהם להוציאן מהני טעימתן לכולם. אבל אם שתה אחר שלא כוון עליו בברכה, ואותו האחר בירך מחדש משמע שאין יוצאים בטעימתו, ודינו כאלו נשפך הכוס המבואר להלן.

והטעם שאין שתיית שני אנשים מצטרפת, הוא מפני שצריך שיטעום בעצמו או אחד מהמסובים שיעור הנאה שתתיישב דעתו עליו. אך מסיים שאמנם כל זה הוא בדיעבד אבל לכתחלה לדברי הכל צריך שיטעום המקדש כשיעור.

אמנם יש לחוש לדברי הגאונים שישתה דוקא המקדש, וביאר המשנה ברורה שהיינו ליזהר לכתחילה, אך בדיעבד הסכימו הרבה אחרונים שאפילו שתיית כל המסובים מצטרפים למלא לוגמיו אך שלא ישהה על ידי שתיית כולם יותר מכדי אכילת פרס.

והטעם שדוקא בקידוש יש לכתחילה ליזהר הוא מפני שהוא דברי תורה והסמיכו זאת על הפסוק לקדש על היין.

ובביאור הלכה הביא את דברי האליה רבה שמצדד להכריע להלכה כדעה זו ששתיית כמה מצטרפת. משום שסברא ראשונה היא רק סברת הרא"ש מעצמו. והקשה על כך שלכאורה אין זה ברור שהרי התוספות ביומא דף פ' כתבו בשם רבינו תם הטעם של מלא לוגמיו לגבי קידוש משום יתובי דעתא ומשום זה הסכימו שם וכן בפסחים קז בתוספות דיבור המתחיל אם טעם, שלאדם גדול נשתנה השיעור משום שכל אחד ואחד מיתבא דעתיה במלא לוגמיו שלו וכמו לענין יום הכיפורים. ואם כן ממילא לפי טעם זה ודאי שהוא סובר גם כן כשיטת כהרא"ש. וכן לדעת הגאונים המובא בטור שהוא סובר שדוקא המקדש בעצמו צריך לשתות מלא לוגמיו בודאי מכל שכן שלא סובר שמועיל צירוף מכל המסובים.

בנוסף, גם המחבר סתם הדעה הראשונה בסתמא ומשמע שסובר שכן עיקר להלכה. ועל כן אף שאין למחות ביד המקילים כי יש להם על מה לסמוך, מכל מקום לכתחלה נכון ליזהר בזה מאד, ובפרט שהמגן אברהם כתב שגם היש אומרים שסוברים שמועיל צירוף הוא רק לענין דיעבד. ודע שבדרך החיים כתב שבדיעבד מועיל צירוף כל המסובים אפילו לא טעם המקדש כלל.

ובעניין שאם לא טעם המקדש הגאונים סוברים שלא יצא, כתב לבאר שהיינו שסוברים שצריך שיטעום המקדש בעצמו כמלא לוגמיו. והנה המחבר כתב שראוי לחוש לדבריהם וכן העתיקו הרבה אחרונים להלכה שלכתחילה יש ליזהר בזה, אך באליה רבה מפקפק בזה מצד שהרבה ראשונים חולקים עליהם, וגם שיש אומרים שהגאונים לא סוברים כך, ומכל מקום אין לזוז מדברי המחבר.

העולה מן האמור: שלכתחילה יש לחוש וליזהר שהמקדש עצמו ישתה לפחות כשיעור שהוא מעיקר הדין – 'כמלא לוגמיו'. אמנם כשיש צורך יכול להקל שגם אחר ששמע ממנו הקידוש ישתה במקומו 'כמלא לוגמיו'. ובדיעבד מועיל אף צירוף של כמה שומעים - אם כולם יחד ישתו ויצטרפו לשיעור בתוך 'כדי אכילת פרס' (כחמש שש דקות).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].