Ask The Rabbi

נושא: תפילה

שמיעת קול השופר מרחוק

אנשים שעומדים מחוץ לבית הכנסת בעת תקיעת השופר – מחוסר מקום בתוך בית הכנסת, ושמעו קול התקיעה דרך חלונות, אך בקול נמוך וחלש, האם יצאו ידי חובת תקיעת שופר?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בכמה פרטים: א) האם יש חובה לעמוד אל יד או לראות על כל פנים את בעל התוקע? ב) האם יש הבדל איזה סוג קול שומעים בתקיעה – גבוה או נמוך? ג) האם יש הבדל האם שמע את קול התקיעה עצמה או רק את ההד שלו בלבד?

ראשית יש לציין שאין צורך לראות את בעל התוקע אלא המצוה היא כמובן לשמוע את קול התקיעה הבוקע משופר כשר. רק שבעל התוקע עליו לכוין להוציא אותו ידי חובה, מאחר וכל המצוות אין אדם יוצא בהן ידי חובתו אלא אם כן נתכוין בעשייתן שהוא עושה דבר זה לשם מצוה, ולכן יש צורך שיתכוונו הן השומעים והן הבעל תוקע לצאת ולהוציא ידי חובת מצות תקיעת שופר (שולחן ערוך אדה"ז סעיף ה).

ומבואר על כך בשולחן ערוך אדה"ז שם בסעיף ז', שבעל תוקע שתקע בשופר, וכוונתו היתה להוציא את כל מי שישמע את תקיעתו זו, והשומע נתכוין לצאת ידי חובה, אזי כל מי שכוין יצא ידי חובה, למרות שהבעל תוקע לא כיון אליו במפורש, ואפילו אינו יודע ממנו ואינו מכירו כלל, מכל מקום יצא ידי חובה, מאחר והבעל תוקע נתכוין להוציא את כל מי שישמע ממנו התקיעות.

ולכן אפילו מי שהיה מהלך על יד בית הכנסת בשעה שתוקעים בשופר, או אפילו יושב בתוך ביתו, ושמע את קול השופר, יצא ידי חובה - אם נתכוין לצאת בזה ידי חובה, מפני שהשליח ציבור - הבעל תוקע, הרי הוא מכוין להוציא ידי חובה את כל מי שישמע תקיעתו – יהיה מי שיהיה.

יתירה מזו הביא שם בסעיף ט', שאדם שבא לבית הכנסת בכדי לשמוע התקיעות מהבעל תוקע ולצאת ידי חובה יחד עם ציבור המתפללים, אזי אפילו אם לא היתה לו כוונה מפורשת בעת התקיעות שיוצא בזה ידי חובה, אלא שמע בסתם, יצא ידי חובה. מאחר והוא נגרר אחר המחשבה הראשונה שהיתה לו בעת ביאתו לבית הכנסת על מנת לשמוע קול שופר יחד עם הציבור.

בנוסף, לעניין סוג קול התקיעות אם הוא גבוה או נמוך עבה או דק, אין הפרש בזה בכדי לצאת ידי חובת תקיעת שופר, וכפי שמבואר בשולחן ערוך בסימן תקפו סעיף ו', שאם היה קול השופר עב מאוד או דק מאוד, מכל מקום כשר, מפני שכל הקולות היוצאים מן השופר כשרים למצוה.

אולם כל זה כאשר מדובר בקולות של השופר עצמו – ללא ערבוב של קול אחר כלל, אבל אם שמע את קול השופר בערבוב, לא יצא ידי חובה, ולכן מי שתוקע בתוך מקום שישנו הד, כמו בתוך חבית או בניין שבתוך הקרקע כמו מרתף או מערה, ויש חלק מן השומעים העומדים בחוץ, אזי רק אם ברור להם שהם שמעו קול שופר – יצאו ידי חובה, אך אם לא ברור להם הדבר, לא יצאו ידי חובה מספק, מפני שהקול של השופר מתבלבל בהבל הבור לפני שהוא יוצא החוצה, ויכול להיות שהם לא שמעו את קול השופר אלא את קול ההברה (שולחן ערוך אדה"ז תקפז סעיף א).

יתירה מזו כתב שם שאפילו אם ברור לו שהוא שמע קול שופר, לא יסמוך על בקיאותו בדבר, ויחזור וישמע שוב את התקיעות – שלא מבעל התוקע בתוך הבור, אך לא יברך שוב מספק, אלא אם כן ברור לו ששמע לא את קול השופר אלא את קול ההברה.

ובסעיף ה' הביא ממש מקרה האמור בנידון השאלה, שהתוקע בתוך בית הכנסת, ויש אנשים שעומדים בחוץ בריחוק קצת, אזי אם לא ברור להם ששמעו קול שופר ממש, צריכים לשמוע שוב את התקיעות, כי אפשר ששמעו קול הברה. אבל אם נראה להם ברור שקול שופר שמעו, אינם צריכים להחמיר על עצמם ולשמוע שוב את התקיעות.

העולה מן האמור: שאם התקיעות נעשו במקום שטבעו ליצור 'הד', כמו בתוך מערה או מרתף עמוק, אזי אם העומדים בחוץ טוענים ששמעו בברור קול שופר, אינם צריכים לחזור ולשמוע, ואם מסתפקים יחזרו וישמעו שוב.

[ומכל מקום עדיף תמיד במקרה כזה שיחזרו וישמעו שוב את התקיעות, ולא יסמכו על מה שנראה להם. רק שאם אמנם חושבים ששמעו קול שופר, לא יברכו שוב בפעם השניה.]

ואם התקיעות נעשו בתוך מקום שאין טבעו ליצור 'הד', כמו בתוך מבנה בית הכנסת רגיל, אזי העומדים בחוץ יכולים לסמוך על מה שנראה להם לכתחילה, שאם נראה להם בברור ששמעו קול שופר, יצאו ידי חובה, ולא צריכים להחמיר ולשמוע שוב (בפרט אם עמדו בקרוב לבית הכנסת, על יד חלונות פתוחים).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].