נושא: הלכה

שינה בליל מתן תורה

אם אפשר לדעת מהי הסיבה שנשארים ערים בליל חג השבועות ואומרים תיקון? והאם יש עניין באמירת התיקון דווקא או שאפשר ללמוד כל חומר תורני אחר – כמו שנהוג בכמה מקומות שעושים שיעורים לקהל הרחב וכד'?

המנהג להשאר נעורים

לגבי ליל שבועות מסופר במדרש שהלכו ישראל לישון באותו הלילה, ושנתם עריבה להם עד שאפילו "פורטענא" לא עקצה אותם, ושבא הקב"ה לתת את התורה ראה אותם ישנים. ולתקן את לילה זה, נהגו ישראל מדורי דורות להשאר נעורים כל אותו הליליה ולעסוק בתורה.
טעם נוסף לענין זה , הוא על פי מה דאיתא שלא רצו לקבל תורה שבעל פה, עד שהיו אנוסים וכפה עליהם הר כגיגית, וידוע שמהיכן ידע משה כשהיה ברקיע מתי יום ואימתי לילה - "כשראה אותם עוסקים בתורה שבעל פה ידע שזה לילה", ולתקן את ענין זה נהגו להשאר נעורים.
בביאור הטעם הראשון, התבאר בארוכה בתורת החסידות באופן ששופך אור חדש לגמרי על הסיבה הפשוטה, כפי שהיא נלמדת באופן הפשט.
ובהקדים תמיהה מאוד פשוטה, שמזדקרת לעין מיד לכל מי שלומד את הסוגיא –
לאחר שעם ישראל סופרים את הימים, יום אחרי יום לקראת מ"ת, וכיודע שכל ספירת העומר היא מיוסדת על ספירה של תשוקה וצייפיה ליום שבו יזכו ישראל לעמוד תחת הר סיני ולקבל את התורה. וביום המיוחל, לאחרי חודש וחצי של תשוקה, במקום לעמוד הכן לקבלת התורה ולקבלה בשמחה, עם ישראל בוחר ללכת לישון, במקום להתכונן כמו שצריך למעמד כה היסטורי?
ועל כך מבואר , עם ישראל חשב שההכנה הכי טובה לקבלת התורה היא השינה, שבמהלכה מגלים – למי שזוכה לכך – סודות נעלים, מה שהנשמה לא יכולה להשיג כפי שהיא מלובשת בתוך הגוף, במהלך היום הרגיל. העם חשב, שע"י השינה הוא יתעלה למעלה ובכך הוא יקבל את התורה בצורה הכי מושלמת ונעלית.
אך בפועל טעו ישראל ושניתם צריכה תיקון. מאחר שמטרתו של מתן תורה היא לבטל את הגזירה שהייתה בין העליונים לתחתונים, ולהחדיר בתוך המציאות הגשמית את נוכחות הבורא – "לעשות דירה לו ית' בתחתונים".
ואת זה פועלים לא ע"י שינה והבדלות מהעולם - התעלות רוחנית עצמית מדרגה לדרגה, אלא ע"י עבודה מעשית בתוך מציאות העולם ועל ידו. התעסקות עם הגשם והחומר, לזככו לבררו ולהעלותו לקדושה.
וזהו הטעם הפנימי למנהג להשאר נעורים – כדי לתקן את הטעות שהייתה, לעסוק בתוך הגשמיות ודווקא כך מביאים שמחה ופנימיות במשך כל השנה כולה.

תיקון ליל שבועות

ובעניין תיקון ליל שבועות, ידוע ומקובל בעם ישראל סדר לימוד זה, שבמקורו הוא תוקן וחובר ע"י המקובלים בשביל לימוד בליל חג השבועות, ואותו נוהגים לומר כהכנה לקבלת התורה.
בשונה ממה שמקובל במקומות מסויימים שנוהגים בלימוד עיוני ופורה בלילה זה, המנהג במקורו הוא אמירת אותיות התורה ללא הבנה והשגה.
נוסח התיקון חובר ע"י השל"ה על יסוד המקובל מהאריז"ל, כהמשך למה שמובא בספר יצירה שרשב"י וחבורתו עסקו בליל שבועות בלימוד התורה.
אמר האריז"ל, שכל מי שלא יישן בליל שבועות אפילו רגע אחד ויעסוק בלימוד התורה "מובטח לו שישלים שנתו ולא יארע לו שום נזק". אדמו"ר האמצעי הבטיח, שהניעור בליל שבועות במשך כל הלילה "יזכה לכתר תורה".
את הסיבה לכך שהתיקון נאמר בצורת קריאה בפה ללא הבנה, הסביר הרבי מה"מ , בהתאם לחידוש של מתן תורה, שאינו בענין הבנת התורה והשגתה, אלא בעצם המעמד של התגלות המלך – מלכו של עולם. ולכן ההדגשה היא על הקדושה של אותיות התורה.
גם מי שהספיק לסיים את התיקון ועדיין לא הגיע עלות השחר, צריך הוא להמשיך ולעסוק בלימוד התורה, ומובא שהעיקר הוא בלימוד תורה שבעל פה.
יש להקפיד לומר את התיקון בפה דווקא, ולא רק ע"י קריאה בעיניים, וזה מאחר שלימוד בתורה שבעל פה מוכרח להיות דווקא ע"י אמירה בפה.
מי שלא הספיק לומר את התיקון בלילה, יכול להשלימו בהמשך החג וגם לאחרי זה. יש להדגיש שעניין זה הוא שווה לכל נפש, וראוי מאוד לכל אחד לנהוג במנהג זה שהנהיגו לנו המקובלים.
החסיד ר' הלל מפאריטש היה אומר תיקון ליל שבועות בב' הימים של החג , אך לפועל לא נוהגים כן כיום, אלא רק יחידי סגולה.
ובזה יובן המענה על שאלתך בענין הטעם להשאר נעורים – כמו שהוסבר בארוכה לעיל – וכן הסיבה לכך שישנו עניין לומר דווקא את התיקון, כי הוא ההכנה הכי טובה והכי מיוסדת לקבלת התורה. אך כמובן שבאופן כזה שיודעים שישנם כאלו שקשה להם לומר את כל התיקון, ניתן לסדר תוך כדי שיעורים וכד', באם לאמירת התיקון הם לא יגיעו.

מקורות

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף ז: אם בדעתו לשחוט מיום טוב לשבת בהמתו או שאר בעלי חיים שלו אף על פי שאינו שוחט בעצמו כיון שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה השוחט אסור לשחוט לצרכו לפיכך טוב שגם הוא יפרט היתר השחיטה בהנחת עירוב תבשילין שיאמר ולמישחט ולבשולי וכו' והשוחט הקבוע לרבים טוב שיאמר כן בכל ערב יום טוב שלפני השבת שמא יביאו לו לשחוט מיום טוב לשבת.

ומכל מקום אם לא אמר כן לא השוחט ולא מי ששוחט בשבילו אין זה מעכב כלל ומותר לשחוט לו לפי שהיתר השחיטה והפשט העור ומליחת הבשר נכלל במה שאמר ולבשולי שכל המלאכות שקודם הבישול נכללים בהיתר הבישול וכן כל המלאכות שקודם האפייה נכללים בהיתר האפייה והיתר הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים והכנסה מרשות הרבים לרשות היחיד וכן שאר כל מלאכות אוכל נפש נכללים במה שאומר ולמעבד כל צרכנא ולא הצריכו לפרט רק האפייה והבישול לפי שהן עיקר של כל מלאכות האכילה וההטמנה והדלקת הנר לפי שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה יותר ראוי לאסור ההטמנה והדלקת הנר מיו"ט לשבת משאר כל המלאכות לפי שבשעת עשייתן ניכר שעושה שלא לצורך יום טוב שאין דרך האדם להטמין חמין לבו ביום אלא לצורך מחר וכן אין דרך בני האדם להדליק נר מבעוד יום אלא בערב שבת לצורך ליל שבת לפיכך כשמניח עירוב תבשילין צריך לפרט מלאכות אלו יותר משאר כל המלאכות שהן נכללים בו למעבד כל צרכנא.

ואם עבר או שכח ולא פרט אחת מארבע מלאכות אלו שהן האפייה והבישול וההטמנה והדלקת הנר יש אומרים שאותה המלאכה שלא הזכירה בפירוש אסור לו לעשותה מיו"ט לשבת לא הוא בעצמו ולא אדם אחר בשבילו והרי הוא לאותה מלאכה כמי שלא הניח כלל עירוב תבשילין ואם לא הזכיר שום אחת מארבע מלאכות הללו אף על פי שאמר ולמעבד כל צרכנא הרי הוא אסור בכל (הארבע) מלאכות ודינו (בהם) כמי שלא הניח עירוב תבשילין כלל.

אבל יש חולקין על זה ואומרים שלא הצריכו לפרט ולומר בדין יהא שרי כו' אלא למצוה מן המובחר אבל בדיעבד אפילו לא אמר כלום אלא שעשה תבשיל מיוחד לשם עירוב תבשילין או שנטל תבשיל שנתבשל כבר והפרישו לעשות בו עירוב תבשילין ולברך עליו ואח"כ שכח או הזיד ולא בירך עליו ולא אמר עליו כלום הרי עליו שם עירוב תבשילין ומותר לסמוך עליו לעשות כל המלאכות מיו"ט לשבת.

ולענין הלכה יש להחמיר בכל זה כסברא הראשונה וצריך להקנות קמחו ותבשילו לאחרים כמו שיתבאר או יחזור ויניח עירוב תבשילין כהלכתו בתנאי אם נזכר ביום טוב ראשון שחל להיות בחמישי כמו שיתבאר אבל בשעת הדחק כגון שלא נזכר עד ערב שבת ואין שם אחרים שיקנה להם קמחו ותבשילו יש לסמוך בכל זה על סברא האחרונה ואם נזכר בערב יום טוב קודם כניסת ליל יום טוב יחזור ויטול בידו את העירוב ואם עדיין לא בירך עליו יברך עליו ויאמר בדין יהא שרי כו' כהלכתו ואם כבר בירך עליו אלא שלא אמר עליו כלל בדין יהא שרי כו' או שאמר ודלג אחת מהמלאכות יאמר עליו בדין יהא שרי כו' כהלכתו אבל לא יברך עליו שהרי לסברא האחרונה כבר הניח עירוב כשר ואין כאן עוד מצוה שיברך עליה וספק ברכות להקל:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף יח: אין צריך לזכות את העירוב אלא לאחרים דהיינו כל אנשי העיר שאינן אוכלין מעיסתו ומתבשילו אבל בני ביתו האוכלים מעיסתו ומתבשילו אין צריך לזכות להם והן מותרים לעשות כל מלאכת אוכל נפש מיו"ט לשבת ע"י עירובו של בעל הבית לפי שהן טפלים לבעל הבית ונגררים אחריו כיון שהן אוכלים מאכליו (אף על פי שאין אוכלים מתבשיל אחד מכל מקום כיון שהתבשיל שהן אוכלין הוא שלו הרי הן טפלין אצלו ויוצאים בעירובו) אבל אם אחד מבני הבית אינו אוכל מתבשילין של בעל הבית אלא בעל הבית נותן לו קמח ובשר והוא אופה ומבשל לעצמו או שמצוה לאחר לבשל לו (דכיון שבשעת האכילה כבר התבשיל הוא שלו שהרי כבר נתן לו הבעל הבית במתנה גמורה הקמח והבשר) הרי זה אינו טפל לבעל הבית וצריך עירוב בפני עצמו.

לפיכך יכול הבעל הבית לזכות על ידו את העירוב אפילו הוא בנו אם אינו קטן ואף על פי שלכתחלה אין לזכות ע"י בנו גדול האוכל משל אביו מכל מקום כיון שזה אוכל בפני עצמו וצריך ערוב תבשילין בפני עצמו א"כ צריך הוא לזכות בעירוב זה לעצמו אם עדיין לא הניח ערוב תבשילין ומתוך שזוכה בו לעצמו זוכה בו אף לאחרים וכן אם הוא נותן לאשתו קמח ובשר והיא אופה ומבשלת לעצמה ואינה אוכלת מתבשילין שלו יכול לזכות את העירוב על ידה לאחרים כיון שהיא צריכה עירוב לעצמה מתוך שהיא צריכה לזכות בו בשביל עצמה יכולה לזכות אף בשביל אחרים: