Ask The Rabbi

נושא: תפילה

משחק בסוכה

אדם שבנה את סוכתו על גבי כל שטח חצרו, ובחלק מן החצר ישנו מתקן שעשועים לילדים (כעין בית משחק גדול עם מגלשה), האם מתאים שזה יהיה בתוך הסוכה וילדים ישחקו בזה בתוך החג, או שיש להוציאו או עכ"פ לכסותו במשך החג?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מה הגדר של ישיבה בסוכה "תשבו כעין תדורו? ב) האם ניתן לעשות כל דבר בסוכה, או שיש לכבד את הסוכה מעשיית דברים בזויים? ג) אם כן, מה הגדר של דברים בזויים האסורים?
ראשית יש להביא מה שנפסק בשולחן ערוך סימן תרלט סעיף א', שמצוות הישיבה בסוכה היא שיהיה אדם אוכל ושותה וישן ומטייל ומתגורר בסוכה כל שבעת הימים, כדרך שהוא גר בביתו כל השנה, ובכל שבעת הימים עושה אדם את ביתו ארעי וסוכתו קבע.
אמנם דירתו בסוכה אינה כדירת בית לגבי זה שקדושת הסוכה גדולה מאוד, ולכן ראוי למעט שם מאוד בדברי חול, ולדבר בה כי אם קדושה ותורה, וכל שכן שיהיה זהיר מלדבר שם לשון הרע ורכילות (משנה ברורה). וזאת למרות מה שפסק לפני כן שאם ירצה לדבר עם חבירו – ידבר עמו בסוכה, כי סוכתו צריכה להיות כביתו בכל השנה.
וכפי שממשיך המחבר ומונה דברים שאין לעשותם בסוכה מפני ביזוי המצוה (שהרי זו דירת מצוה), שכלים נאים ומצעות נאות יעלם לסוכה. אך כלי האכילה לאחר האכילה כמו קדרות וקערות, יניחם חוץ לסוכה. וכן כלים שמשהים בהם קמח, והערבות שלשים בהם וכלים של בשמים שאין דרך להחזיקם בדירתו רק בבית החיצוני, הכל נכלל בכלל כלי אכילה. וכמו כן כד או דלי ששואבים בו מים מהנהר, הכול יניח חוץ לסוכה (משנה ברורה).
ומסיים שם שכלל הדבר הוא שכל דבר שאין דרכו להיות בתוך דירתו בו מתגורר, אין לאדם להחזיקו בתוך הסוכה.
דיוק נוסף מדייק המגן אברהם בלשון הרמ"א במה שכתב שקדרות אסורות "לאחר האכילה", שמלשון זה משמע שבשעת האכילה עצמה מותר להכניס לסוכה גם קדרות, ולערות מתוכן לתוך קערות האכילה, או לתוך קערה מרכזית.
ומכל מקום העולם נזהרים מלהכניס את הקדרה עצמה לסוכה, אף קודם האכילה, ונראה שחששו לדעת המחמירים שאין להכניס קדרה בכל אופן שהוא, גם שלא בשעת אכילה, והם דעת רבינו תם ובעל הלכות גדולות, שהזכירו שאין להכניס קדרות ולא הזכירו כלל חילוק בין שעת אכילה ללאחר אכילה, ובפרט שהזכירו שטעם האיסור הוא מפני שאין להכניס כל דבר שאין רגיל להחזיק בחדר העיקרי בו מתגורר, רק בחדר שמבשלים שם. ואף שרש"י שפירש שמדובר בקערות, אפשר שמודה בקדרות שאסור, מפני שאפשר לערות מהקדרות לקערות חוץ לסוכה. ואפילו שיטת המחבר ניתן להסביר כך, שמה שכתב לאחר אכילה היינו מפני שאז שניהם אסורים – גם קערות (שער הציון שם י- יא).
עוד מובא במגן אברהם שהמנהג שלא להכניס נר של חרס לסוכה, ואפילו אם היא חדשה לא כל כך רצוי, ורק אם מצופה בזכוכית יש להקל כדין כלי זכוכית (משנה ברורה).
ובהמשך הסעיף מביא המחבר שכמו כן אין לעשות תשמיש בזוי בסוכה כמו למשל לשטוף את הקערות, או להשתין בסוכה אפילו בתוך כלי, אף שעושה כן גם בביתו, וכל זה בכדי שלא יהיו מצוות בזויות עליו.
וכל זה הוא לכתחילה, אך בדיעבד אם הכניס אדם לסוכה דבר שאינו מתאים לקדושת וכיבוד הסוכה, כגון כלי מאכל, או שעשה בה תשמיש בזוי, הסוכה אינה נפסלת בכך.
העולה מן האמור: שלכתחילה אין להשתמש בסוכה אלא באותם הדברים והשימושים שעושה האדם בתוך ביתו הפנימי - בו מתגורר בשימושו הפרטי, ואפילו אם יש לו בית בו מבשל ושם משתמש בכלים שונים לבישול, יש מקפידים ומחמירים שלא להביאם לסוכה אף אם הם מלאים באוכל, ומכל שכן שארי דברים שאינם רגילים להיות בתוך ביתו, כמו להכניס 'אופניים' לתוך הסוכה.
ומכך מובן בנוגע לנידון דידן, שלכתחילה יש לבנות את הסוכה מחוץ לאותו מתקן שעשועים לילדים המונח בחצירו, או באם אפשרי להוזיזו במשך החג חוץ לסוכה. מאחר ואין דרך שדבר כזה יהיה בתוך ביתו הפנימי.
אמנם אם כבר בנה את הסוכה שם, וטירחה גדולה להוציאו מאחר והוא קבוע שם או מחובר לארץ. אין זה פוסל את הסוכה בדיעבד. ועל כל פנים עליו לכסותו באיזה כיסוי למשך ימי החג.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].