ב"ה.
מה שכתוב האבות ש"מעשה אבות סימן לבנים" – האם הכוונה בזה שמה שקרה בפועל (כל מה שמסופר בתורה עליהם), זה מה שיקרה בפועל לבנים שלהם (וא"כ – הרי זה לא נראה כן בפועל ממש..), או שהמשמעות של זה היא משמעות אחרת?
ב"ה.
מה שכתוב האבות ש"מעשה אבות סימן לבנים" – האם הכוונה בזה שמה שקרה בפועל (כל מה שמסופר בתורה עליהם), זה מה שיקרה בפועל לבנים שלהם (וא"כ – הרי זה לא נראה כן בפועל ממש..), או שהמשמעות של זה היא משמעות אחרת?
לקוטי שיחות תולדות ח"ל ג ס"ב. וכן ויגש ח"ל ב ס"א.
תנחומא פרשת לך לך ט. ועד"ז בב"ר פ"מ, ו.
פרשת לך לך יב, ו. וראה שם יב, יו"ד. יד, א. תולדות כו, א. וישלח לב, ד.
לך לך ח"ל א ס"ג.
וראה לדוגמא בעניין היותו של יצחק עולה תמימה – שזו הוראה ונתינת כוח לישראל שמקומם האמיתי הוא ארץ ישראל, והם דורשים ותובעים זאת. (תולדות חכ"ה ב ס"א).
צפנת פענח על הרמב"ם הל' מאכלות אסורות פ"א ה"א.
תולדות ח"ל ג הע' 17.
ויחי ח"ל ג ס"א – י.
וכן הוא בעניין ההשתחוויה של אחי יוסף אליו, שהוא משום שהוא עמד בדרגה נעלית מהם. וראה ערך: יוסף הצדיק, השתחוויות האחים אליו (ויחי ח"ג ס"א).
ב"ר פע"ו, א. וראה זח"א קיט, ב. קמז, ב. ועוד.
ב"מ פ"ד, א. ב"ב נח, א. זח"א לה, ב. קמב, ב. ועוד.
(וישב חכ"ה א ס"ג – ד)
ביאור בהרחבה על עניין זה, ראה לקו"ש ח"ה ע' 298 ואילך.
וכן הוא בעניין מה שבדרך הפשט ישנה הוכחה על כך שהאבות לא הרהרו אחר מידותיו של הקב"ה אלא רק בעניין שהוא נוגע לכלל ישראל, כי בעניינים פרטיים ייתכן שיחשוב "שמא קבלתי שכר.."; ואילו בדרך הדרש, גם מעניינים פרטיים יכולה להיות הוכחה שלא הרהרו, כי כך הוא מצד נשמתם (וארא חט"ז א ס"ד).
היכן שלא צוין הכונה ללקוטי שיחות
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.