Ask The Rabbi

נושא: תפילה

מאכל משה רבינו

שאלה: האם משה רבינו אכל משהו במשך הזמן בו הוא היה בהר סיני ואם כן אז מה?

 

 

כתוב בספר שמות (פרק לד פסוק כח): "וַיְהִי שָׁם עִם ה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים". וכן כתוב בספר דברים (פרק ט פסוק ט): "בַּעֲלֹתִי הָהָרָה לָקַחַת לוּחֹת הָאֲבָנִים לוּחֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִמָּכֶם וָאֵשֵׁב בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַלְתִּי וּמַיִם לֹא שָׁתִיתִי".

החתם סופר מפרש על כך - כמו שנבאר בהמשך - שהייתה תזונה מסוימת לפי חלק מהדעות למשה רבינו בהר אך הוא מעיר שבמהלך ארבעים הימים האמצעיים הרי הם היו כתעניות ממש "..כמתענה על חטא והיינו לחם לא אכלתי על כל חטאתיכם". אך אנו נעסוק בתשובתינו כאן בנוגע לשאר הימים, שלכאורה משמע מפשט הפסוק שמשה רבינו לא אכל אך יש בזה כמה דעות וכדלקמן.

ראשית נראה שני מקורות מהאדמו"ר הזקן שנותנים תשובות שונות בנושא.

המקור הראשון הוא מספר תורה אור (דף קיג עמוד ג): "..זהו ג"כ שרש ענין לחם אבירים אכל איש לחם שמלאכי השרת אוכלין שהוא המן כדאיתא ביומא דע"ה ע"ב.. ומשה שאמר לחם לא אכלתי כו'. היינו שלא אכל לחם גשמי אלא מבחי' מן זה שנבלע באיברים וכמ"ש לחם אבירים כו'". היינו שמשה כן אכל – מן.

המקור השני מהאדמו"ר הזקן נמצא גם הוא בספר תורה אור (דף עד עמוד א): "ואפי' הצדיק שאוכל לשובע נפשו כו' כמ"ש באור ענין זה במ"א מ"מ יותר היה יפה לו בלא המאכל. ולכך משה רבינו ע"ה לא אכל בהר כל ארבעים יום הגם שמעלתו גבוה מאד מ"מ מצד חומריות המאכל וגסותו לא אכל ואפי' מן שנק' לחם אבירים לחם שמלאכי השרת ניזונים הימנו לא אכל איש זה משה לפי שרצה לקבל את התורה שהיא למעלה ממדרגת המלאכים שהרי הם בקשו תנה הודך על השמים כו'". וכאן משמע הפוך! שמשה רבינו לא אכל כלום אפילו לא מן.

ניתן להסביר זאת על פי דברי הגמרא במסכת יומא (דף עה' עמוד ב): תנו רבנן (תהלים עח, כה): "לחם אבירים אכל איש" לחם שמלאכי השרת אוכלין, אותו דברי ר"ע. וכשנאמרו דברים לפני רבי ישמעאל אמר להם צאו ואמרו לו לעקיבא עקיבא טעית! וכי מלאכי השרת אוכלין לחם? והלא כבר נאמר (דברים ט, ט): "לחם לא אכלתי ומים לא שתיתי"! אלא מה אני מקיים אבירים? לחם שנבלע במאתים וארבעים ושמונה אברים! עד כאן לשון הגמרא.

רואים מהגמרא שיש שתי דיעות בנושא מהו הפירוש בפסוק מאכל אבירים. רבי עקיבא סובר שהפסוק מדבר על כך שמאכל איש היינו מה שבני ישראל אכלו במדבר היה לחם אבירים – לחם שמלאכי השרת היו אוכלים. לעומתו סובר רבי ישמעאל שמכיוון שכאשר משה היה בהר סיני הוא אומר לחם לא אכלתי והיינו שמכיוון שהוא נדמה למלאכים אזי זה סימן שגם המלאכים לא אכלו כלום – גם לא מן. ומה שהפסוק אומר לחם אבירים הפירוש הוא שהמן הוא לחם שנבלע באיברים של האדם.

אם כך ניתן לומר ששתי הדיעות השונות שהביא אדמו"ר הזקן הן על פי שתי הדיעות בגמרא ממסכת יומא. שהדיעה בתורה אור שמשה אכל מן היינו כמו רבי עקיבא והדיעה שהוא לא אכל זה כמו רבי ישמעאל שהמלאכים וגם משה לא אוכלים אפילו לא מן.

ניתן לתווך בין שתי הדיעות בתורה אור כך שהיכן שכתוב שמשה אכל מן מדובר על כך שהוא למד ושנה לעצמו. וכאשר מדובר שלא אכל כלל אפילו לא מן מדובר שלמד תורה מן הקדוש ברוך הוא. אפשר לדייק בדברי אדמו"ר הזקן כך שכשהוא מביא שמשה לא אכל אז הוא כותב: " לפי שרצה לקבל את התורה שהיא למעלה ממדרגת המלאכים" והיינו שמדובר שם שרוצה לקבל את התורה וכך אולי הכוונה שממש לומד מהקדוש ברוך הוא ולכן לא אוכל.

אמנם, מכיוון שבגמרא דעתו של רבי עקיבא על הפסוק לחם אבירים היא שלא מדובר על משה אז באמת יותר יהיה מדויק למצוא מקור שמדבר ממש על משה רבינו ולא מהגמרא הנ"ל. ואכן ישנו מדרש שמתאר את מאכלו של משה רבינו בעלותו להר סיני. מדובר על מדרש שמות רבה (פרק מז ה,ז): " וַיְהִי שָׁם עִם ה', וְכִי אֶפְשָׁר לוֹ לְאָדָם לִהְיוֹת אַרְבָּעִים יוֹם בְּלֹא מַאֲכָל וּבְלֹא מִשְׁתֶּה, רַבִּי תַּנְחוּמָא בְּשֵׁם רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן רַבִּי אָבִין בְּשֵׁם רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, הַמָּשָׁל אוֹמֵר אֲזַלְתְּ לְקַרְתָּא הַלֵּךְ בְּנִימוּסֶיהָ, לְמַעְלָה שֶׁאֵין אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה עָלָה משֶׁה וְנִדְמָה לָהֶם.. דָּבָר אַחֵר, וַיְהִי שָׁם עִם ה', לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה בָּעוֹלָם הַזֶּה, אֲבָל לָעוֹלָם הַבָּא הוּא אוֹכֵל מִלַּחְמָהּ שֶׁל תּוֹרָה וְהוּא שׁוֹתֶה מֵימֶיהָ, לְפִיכָךְ לֶחֶם לֹא אָכַל, אֶלָּא מֵאַיִן הָיָה אוֹכֵל, מִזִּיו הַשְּׁכִינָה הָיָה נִזּוֹן"

" וּמֵאַיִן הָיָה משֶׁה אוֹכֵל, מִזִּיו הַשְּׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר (נחמיה ט, ו): וְאַתָּה מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם. דָּבָר אַחֵר, מֵאַיִן הָיָה אוֹכֵל, מִן הַתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל ג, א ג): בֶּן אָדָם אֵת אֲשֶׁר אַתָּה תִּמְצָא אֱכוֹל, וָאֹכְלָה, לָמָּה, שֶׁהַתּוֹרָה מְתוּקָה, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים יט, יא): וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים. דָּבָר אַחֵר, מִלַּחְמָהּ שֶׁל תּוֹרָה, כְּדִכְתִיב (משלי ט, ה): לְכוּ לַחֲמוּ בְלַחֲמִי"

זאת אומרת שיש 3 דעות במדרש.

  1. שמשה אכל מ'זיו השכינה' שנאמר 'ואתה מחיה את כולם'.

  2. מביא את הפסוק 'בן אדם את אשר תמצא וכו' '.

  3. לימוד מהפסוק 'לכו לחמו בלחמי' ומאריך במשל שבסיומו כותב שהקדוש ברוך הוא אומר על משה שהוא הצטער.


שלושת הפירושים הללו בנוגע למאכלו של משה מתארים אופן שונה איך להסביר את מה שקרה שם בהר.

בפירוש השלישי במדרש מדובר אודות כך שזה שהוא לא אכל זה היה מצד הטירדה של משה מצד קבלת התורה כך שבעצם גופו של משה כן היה זקוק לאכילה ושתיה אך מצד גודל ההתעסקות של משה הוא לא הרגיש רעב או צמא.

ולכן בקשר לדיעה זו מובא במדרש שמשה הצטער , שבוודאי לא הכוונה שהוא הצטער לקבל את התורה אלא הפירוש הוא מצד זה שהגוף של משה כן היה בצער מצד חוסר האכילה ורק שמשה לא שם לב לזה כי הוא היה כל כך שקוע בשמחה לקבל את התורה.

הפירוש השני מתאר מצב שהגוף של משה נהפך להיות כמו גוף של מלאך, וכמו שמלאך כן אוכל ורק שהמאכל שלו הוא מאכל רוחני כך היה מאכלו של משה רוחני – תורה. ולכן מביא על זה המדרש את הפסוק 'בן אדם' שמדגיש שנשאר לו טבע של בן אדם שזקוק לאכילה רק שבהר סיני היה מאכלו תורה.

ולפירוש הראשון שאומר שהיה אוכל מזיו השכינה לא היתה פעולה של אכילה אלא רק נס של הקדוש ברוך הוא שקיום גופו של משה היה כקיומו של נשמתו שלא צריך אכילה אלא רק נהנים מזיו השכינה.

 

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].