Ask The Rabbi

נושא: תפילה

לימוד קבלה

האם ולמי מותר ללמוד כיום קבלה?

בדורות קודמים היו הגבלות על לימוד חלק הסוד שבתורה, וחלק מההגבלות שמוזכרים בספרים, זה ללמוד רק מגיל ארבעים, רק אדם נשוי, רק אדם שמילא כרסו בלימוד גמרא והלכה. אך בדורות האחרונים הרי מצוה גדולה ללמוד ולהפיץ את תורת הסוד, וכמו שכותב האריז"ל "מצוה לגלות זאת החכמה".


על אף ההיתר שניתן באופן גורף ללמוד את תורת הסוד לכל יהודי, גברים נשים, צעירים ומבוגרים, יש לשים לב לכמה דברים חשובים כשבאים ללמוד קבלה.


כשבאים ללמוד קבלה מתוך ספרי הקבלה הקדמוניים, יכולים לבוא לידי טעויות חמורות, טעיות שאף יכולות לגבול חלילה בכפירה והגשמת האלוקות. לדוגמה: בספרי הקבלה מופיעים תיאורים על הבורא המדמים זאת לגוף אדם, כמו אור שזורח ממצחו של אדם קדמון, וכדומה, ואדם שלומד זאת יכול לבוא לידי טעות ולתאר את הבורא כאדם קדמון עם מצח שזורח ממנו אור, דבר המושלל בתכלית שהרי הבורא אין לו גוף ולא דמות הגוף. ומסיבה זו ציווה הבעל שם טוב שלא ללמוד מספרי קבלה, אך בד בבד הבעל שם טוב עצמו עסק בהפצת תורת הסוד, וכיצד זה מסתדר?


אלא שהפיתרון הוא ללמוד את תורת הקבלה מתוך ספרי החסידות, וביחוד ספרי תורת חב"ד, המבארים ומסבירים את המושגים המופשטים שבקבלה, בצורה שכל אחד יכול לגשת ולהבין בשכלו האנושי. וללא הגשמה חלילה של האלוקות.


ישנם היום בעולם מקומות רבים המציעים ללמוד קבלה, אשר שם מלמדים קבלה בצורה מעוותת, ובניתוק גמור מהיהדות. צריך לזכור שהקבלה היא החלק הנסתר של התורה, ולא חלילה תחליף  לתורה. החלק הגלוי של התורה והחלק הנסתר הולכים יחד ללא יכולת הפרדה. צריך מאוד להיזהר ללמוד קבלה רק במקומות מוסמכים, רבנים ידועים כשומרי תורה ומצוות.


מומלץ מאוד לגשת לבית חב"ד בקרבת מגוריך שם בודאי יציעו לך לימוד חסידות וקבלה בצורה נכונה.


מסקנת הדברים: מצווה וחובה לכל יהודי ללמוד אף את חלק הסוד שבתורה, ובכלל זה תורת הקבלה, אך ללמוד בצורה הנכונה ומהאנשים הנכונים.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].