נושא: הלכה

השגחה עליונה.

האם העיקרון של ההשגחה פרטית המובא כל כך הרבה בספרים הוא נוגע גם לפרטי הפעולות של האדם או שהכוונה היא רק באופן כללי על האדם?

עיקרון חשוב בחסידות שהבעל שם טוב מדגיש הוא ההשגחה הפרטית. ההתבוננות בה וההשתחררות מהמחשבה ש"כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" (דברים ח יז) עשויות לחזק בתוכנו את ההכרה שכל מה שקורה בעולם תלוי בקב"ה וברצונו.
וכך כותב הרבי בספר היום יום לתאריך כ"ח במחשוון:
ענין ההשגחה פרטית הוא דלא זו בלבד דכל פרטי תנועות הנבראים למיניהם הם בהשגחה פרטית והיא היא חיות הנברא וקיומו אלא עוד זאת דתנועה פרטית של נברא יש לה יחס כללי לכללות כונת הבריאה.. דבצרוף ואיחוד כל הפעולות הפרטיות ... נשלמה כונה העליונה בסוד הבריאה כולה.
ויתבונן האדם: ומה אם תנועת עשב באה בהשגחה פרטית ונוגעת להשלמת כונת הבריאה מין המדבר בכלל וישראל עם קרובו בפרט על כמה וכמה.
נתבונן בדברים אלו:
ראשית הרבי מציין את הידוע בחסידות מתורת הבעל שם טוב הידועה: החיות של כל הנבראים מגיעה מהקב"ה. ולא החיות הכללית בלבד אלא גם החיות הפרטית של כל נברא עד הפרטים הקטנים ביותר; וכל תנועה של כל נברא מתרחשת משום שהקב"ה נותן לאותו איבר את החיות המאפשרת את התנועה ברגע שבו נכון שתקרה וממילא אין ספק שהיא מדויקת בתכלית בהשגחה פרטית.
הרבי מוסיף כאן נקודה חשובה: כל תנועה קטנה של נברא נוגעת לכללות כוונת הבריאה.
המחשבה האין־סופית של הבורא שבאמצעותה ברא את כל הנבראים כוללת בתוכה מחשבה על כל תנועה שלהם ואפילו קטנה ביותר.
התוכנית הכללית של הקב"ה כוללת בריאת עולם שישמש לו "דירה בתחתונים" והבאתו לגאולה שלמה באמצעות קיום התורה והמצוות בו. הגשמת התוכנית תלויה בכל מרכיבי ההיסטוריה האנושית לפרטי פרטים וכל תנועה קטנה היא חלק מהכוונה האלוקית העליונה.
הרבי מציין שלא די בידיעה של האדם שזו התוכנית ולפיה העולם מתנהל: אל הידיעה עצמה יש לצרף התבוננות: "ויתבונן האדם". התבוננות בתוכן האמיתי של החיים – הכרחית לקיום היחיד והכלל. אם מפסיקים לחשוב ולהתבונן המחשבות חולפות מעצמן ולאדם אין עליהן שום בקרה לא עליהן ולא על הזמן שחולף והולך לאיבוד.
צריך לדעת שכל רגע יקר וכל פרט שקורה בו חשוב לא רק ליחיד שהדבר קשור אליו במישרין אלא לכלל. הכרה כזאת מאפשרת לחיות חיים עמוקים של קשר לקב"ה והם יובילו אותו להצלחה בגשמיות וגם ברוחנית.
במה צריך להתבונן? יש להתעמק באופן שבו כל תנועה שלנו נוגעת לכוונה העליונה בכללות הבריאה. את זאת נוכל ללמוד באמצעות קל וחומר מתנועת העשב.
בהקשר זה נזכיר סיפור שסיפר הרבי (בשיחת ט"ו בשבט תשל"ג): פעם אחת טייל הרבי הריי"ץ (שהיה אז צעיר לימים) עם אביו הרבי הרש"ב. בטיולם שוחחו האב ובנו בעניין ההשגחה הפרטית. בעודו מהלך מקשיב לאביו ומהרהר בדבריו הושיט הרבי הריי"ץ ידו לעץ שלידו עבר וקטף ממנו עלה אחד מולל אותו באצבעותיו ופיזר את פירוריו לרוח.
הרבי הרש"ב ראה את מעשה בנו פנה אליו ואמר לו: כיצד אפשר להיות שווה נפש כל כך כלפי בריאתו של הקב"ה? את העלה ברא הקב"ה לשם כוונה מסוימת ויש בו גוף וחיות אלוקית...
בסיפור דייק הרבי וציין שהרבי הריי"ץ לא פורר את העלה בהיסח הדעת בעלמא. הפעולה לא נעשתה לשווא. הייתה לה מטרה: היא נועדה לעזור לו להתרכז בדברי אביו ולהגיע להבנה עמוקה שלהם; ולמרות זאת – אביו הגיב כפי שהגיב. סיפור זה מלמדנו עד כמה גדולה החשיבות של כל תנועה של כל נברא כולל תנועה קטנטנה של עשב.
ואם תנועתו הקלה של העשב חשובה קל וחומר שכל תנועה שעושה יהודי נוגעת לכוונה הכללית של הגאולה; ולחייו האישיים יש ערך וחשיבות לכוונה של הבריאה כולה ולתכליתה.

גם הדברים הקטנים – חשובים
כשלומדים שההשגחה הפרטית נוגעת לכל פרט יש השואלים: האם לא 'קטן על הקב"ה' להתעסק בדברים קטנים ושוליים?
אך ידוע הפירוש של החסידות על הפסוק "רם על כל גויים ה'" – שגויים יכולים לחשוב שה' הוא רם ונישא ולכן לא מצוי בעולם הזה ובדברים שפלים. אנחנו יודעים שגם הדברים שנראים לנו גדולים – בעיניו אינם 'נחשבים' וכדברי הפסוק: "המשפילי לראות בשמים ובארץ" – לגבי הבורא גם עניינים נעלים (שמיים) הם השפלה וירידה כמו עניינים גשמיים (ארץ).
אדרבה תכליתה העיקרית של הבריאה היא העולם הזה השפל והנמוך כדברי המדרש "נתאווה לו יתברך להיות לו דירה בתחתונים". ממילא כל מה שמתרחש פה חשוב לבורא עד מאוד.
ואם הקב"ה משקיע אנרגיות בבריאת כל פרט מובן שאין הוא עושה זאת 'סתם' אלא שיש לאותו פרט ייעוד ומטרה. אומנם במוח האנושי הקטן שלנו אנחנו יכולים לתהות על חשיבותם של הדברים אבל האמת היא שעצם קיומם של הדברים מראה שיש להם מטרה ותכלית.

מקורות

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף ז: אם בדעתו לשחוט מיום טוב לשבת בהמתו או שאר בעלי חיים שלו אף על פי שאינו שוחט בעצמו כיון שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה השוחט אסור לשחוט לצרכו לפיכך טוב שגם הוא יפרט היתר השחיטה בהנחת עירוב תבשילין שיאמר ולמישחט ולבשולי וכו' והשוחט הקבוע לרבים טוב שיאמר כן בכל ערב יום טוב שלפני השבת שמא יביאו לו לשחוט מיום טוב לשבת.

ומכל מקום אם לא אמר כן לא השוחט ולא מי ששוחט בשבילו אין זה מעכב כלל ומותר לשחוט לו לפי שהיתר השחיטה והפשט העור ומליחת הבשר נכלל במה שאמר ולבשולי שכל המלאכות שקודם הבישול נכללים בהיתר הבישול וכן כל המלאכות שקודם האפייה נכללים בהיתר האפייה והיתר הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים והכנסה מרשות הרבים לרשות היחיד וכן שאר כל מלאכות אוכל נפש נכללים במה שאומר ולמעבד כל צרכנא ולא הצריכו לפרט רק האפייה והבישול לפי שהן עיקר של כל מלאכות האכילה וההטמנה והדלקת הנר לפי שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה יותר ראוי לאסור ההטמנה והדלקת הנר מיו"ט לשבת משאר כל המלאכות לפי שבשעת עשייתן ניכר שעושה שלא לצורך יום טוב שאין דרך האדם להטמין חמין לבו ביום אלא לצורך מחר וכן אין דרך בני האדם להדליק נר מבעוד יום אלא בערב שבת לצורך ליל שבת לפיכך כשמניח עירוב תבשילין צריך לפרט מלאכות אלו יותר משאר כל המלאכות שהן נכללים בו למעבד כל צרכנא.

ואם עבר או שכח ולא פרט אחת מארבע מלאכות אלו שהן האפייה והבישול וההטמנה והדלקת הנר יש אומרים שאותה המלאכה שלא הזכירה בפירוש אסור לו לעשותה מיו"ט לשבת לא הוא בעצמו ולא אדם אחר בשבילו והרי הוא לאותה מלאכה כמי שלא הניח כלל עירוב תבשילין ואם לא הזכיר שום אחת מארבע מלאכות הללו אף על פי שאמר ולמעבד כל צרכנא הרי הוא אסור בכל (הארבע) מלאכות ודינו (בהם) כמי שלא הניח עירוב תבשילין כלל.

אבל יש חולקין על זה ואומרים שלא הצריכו לפרט ולומר בדין יהא שרי כו' אלא למצוה מן המובחר אבל בדיעבד אפילו לא אמר כלום אלא שעשה תבשיל מיוחד לשם עירוב תבשילין או שנטל תבשיל שנתבשל כבר והפרישו לעשות בו עירוב תבשילין ולברך עליו ואח"כ שכח או הזיד ולא בירך עליו ולא אמר עליו כלום הרי עליו שם עירוב תבשילין ומותר לסמוך עליו לעשות כל המלאכות מיו"ט לשבת.

ולענין הלכה יש להחמיר בכל זה כסברא הראשונה וצריך להקנות קמחו ותבשילו לאחרים כמו שיתבאר או יחזור ויניח עירוב תבשילין כהלכתו בתנאי אם נזכר ביום טוב ראשון שחל להיות בחמישי כמו שיתבאר אבל בשעת הדחק כגון שלא נזכר עד ערב שבת ואין שם אחרים שיקנה להם קמחו ותבשילו יש לסמוך בכל זה על סברא האחרונה ואם נזכר בערב יום טוב קודם כניסת ליל יום טוב יחזור ויטול בידו את העירוב ואם עדיין לא בירך עליו יברך עליו ויאמר בדין יהא שרי כו' כהלכתו ואם כבר בירך עליו אלא שלא אמר עליו כלל בדין יהא שרי כו' או שאמר ודלג אחת מהמלאכות יאמר עליו בדין יהא שרי כו' כהלכתו אבל לא יברך עליו שהרי לסברא האחרונה כבר הניח עירוב כשר ואין כאן עוד מצוה שיברך עליה וספק ברכות להקל:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף יח: אין צריך לזכות את העירוב אלא לאחרים דהיינו כל אנשי העיר שאינן אוכלין מעיסתו ומתבשילו אבל בני ביתו האוכלים מעיסתו ומתבשילו אין צריך לזכות להם והן מותרים לעשות כל מלאכת אוכל נפש מיו"ט לשבת ע"י עירובו של בעל הבית לפי שהן טפלים לבעל הבית ונגררים אחריו כיון שהן אוכלים מאכליו (אף על פי שאין אוכלים מתבשיל אחד מכל מקום כיון שהתבשיל שהן אוכלין הוא שלו הרי הן טפלין אצלו ויוצאים בעירובו) אבל אם אחד מבני הבית אינו אוכל מתבשילין של בעל הבית אלא בעל הבית נותן לו קמח ובשר והוא אופה ומבשל לעצמו או שמצוה לאחר לבשל לו (דכיון שבשעת האכילה כבר התבשיל הוא שלו שהרי כבר נתן לו הבעל הבית במתנה גמורה הקמח והבשר) הרי זה אינו טפל לבעל הבית וצריך עירוב בפני עצמו.

לפיכך יכול הבעל הבית לזכות על ידו את העירוב אפילו הוא בנו אם אינו קטן ואף על פי שלכתחלה אין לזכות ע"י בנו גדול האוכל משל אביו מכל מקום כיון שזה אוכל בפני עצמו וצריך ערוב תבשילין בפני עצמו א"כ צריך הוא לזכות בעירוב זה לעצמו אם עדיין לא הניח ערוב תבשילין ומתוך שזוכה בו לעצמו זוכה בו אף לאחרים וכן אם הוא נותן לאשתו קמח ובשר והיא אופה ומבשלת לעצמה ואינה אוכלת מתבשילין שלו יכול לזכות את העירוב על ידה לאחרים כיון שהיא צריכה עירוב לעצמה מתוך שהיא צריכה לזכות בו בשביל עצמה יכולה לזכות אף בשביל אחרים: