Ask The Rabbi

נושא: תפילה

הקרבת אסתר

אולי היכן שהוא יש הסבר על הצד של אסתר בנס פורים? זאת אומרת מדוע זה היה צריך לבוא במחיר אישי כואב כל כך של אסתר? מעבר לכך שמעמד המלכה הוא כזה שבכל רגע היא עלולה להיהרג, ולהיות מוחלפת, עבור צדקת כמו אסתר זה היה בסך הכל עינוי מתמשך לחיות בארמון המלך הגוי והרשע… אמנם מן הסתם בשביל צדקת כזאת הזכות להציל את כל עם ישראל הייתה שווה את כל הסבל בבית המלך, אך גם לאחר הצלת עם ישראל היא נשארה שם, וכל חייה חיה בשבי הזה

לגבי השאלה - על המחיר האישי שאסתר שילמה, הרי זו שאלה שאפשר לשאול אותה על כל מחיר אישי שהאדם משלם עבור איזה דבר מה בעל תועלת. שהרי הקב"ה שהוא הטוב המוחלט, לא יתן לשום עוול להעשות, בין אם הוא גדול ובין אם הוא הקטן ביותר. ולכן כאן לא משנה בעצם כמה מחיר אישי שילמה, אלא השאלה על כללות הענין.


ולעצם הענין - הרי כפי שידוע, שאין אנו יכולים להבין ולחקור את דרכיו של הקב"ה עד הסוף, וכמו שיש הרבה עניינים בעולם שאינם מובנים לנו, למרות שנדרש מאיתנו להאמין שזהו בוודאי לטובתינו, באופן מוחלט, שהרי הקב"ה הוא טוב וטבע הטוב להיטיב, כנראה, שבסופו של דבר, הרי זה לטובת אסתר בצורה השלימה ביותר, למרות שאין אנו יכולים להבין כרגע מדוע. ונוסף לכך, באחת השיחות של יו"ד שבט, הרבי מדבר על הענין של "באתי לגני", שהקב"ה נמצא עם כל אחד ואחת בכל מעשיו, הוא בא איתו ונמצא איתו בכל פרטי חייו, ומביא לזה משל - כמו אדם שמפסיד פרוטה, אבל בו זמנית מרויח מיליון.. הרי בוודאי שלא יהיה עצב על הפרוטה שמפסיד, כי זה נבלע ובטל לגמרי במליון שהרויח באותה שניה. וכך, כל אותו הסבל שהאדם עבור בעולם, אינו בערך כלל, לטובה הנצחית ולתועלת האין סופית שעושה נחת רוח לקב"ה, כאשר מקיים את רצונו, וממילא במבט הרחב של הענין, התועלת גדולה לאין ערוך, שהרי הקב"ה נמצא איתו ממש "באתי לגני".

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].