Ask The Rabbi

נושא: תפילה

הצלחה בתהליך טיפולי

ב"ה.
עשיתי תהליך מסויים עם חברה טובה שלי, השקעתי בזה הרבה כוחות נפשיים, פינתי לו הרבה זמן. עשינו את התהליך לפי כל הכללים שלמדנו בקורסים, אבל בפועל התהליך לא הצליח. היא עצבנית במקצת על זה שהיא ביזבז את זמנה לריק, ולי כואב על כך שלא הצלחתי..
זה קצת ממרמר אותי, כי זאת לא הפעם הראשונה שאני לא מצליחה בתהליכים מעין אלו. ורציתי את עזרתכם כיצד להתגבר על אותו הקושי?

אחת הדרכים שניתן לעקוב דרכה על הצלחתו של תהליך או על כשלונו, הוא שהאדם שעובר תהליך זקוק ימלא סוג של משוב. המשוב מלמד מה נעשה עד עתה ומאפשר להסיק מסקנות לגבי ההמשך.
בפגישות המשותפות יש לבדוק אם הדברים שהתבררו ונלמדו גם נעשו בפועל; אם התכנון וההחלטה התממשו, ואם כן, עד כמה. השיתוף והדיווח גם הם כלים מכלי ההתקדמות.
ההקשבה ושמיעת הדיווח מבטאות ההתעניינות אמיתית בתהליך. אי אפשר רק לדון בשלב הבא בלא להתעניין במה שהיה עד כה.
התעניינות מבטאת גם שותפות במה שהאדם עובר. אם הוא הצליח אני שמח, אם נכשל, הרי בוודאי קשה לו, ואם כן, גם לי קשה, ואולי צריך לחשוב על הדברים שוב ולחזק מה שצריך חיזוק.
הסקת מסקנות מהתהליך והתעניינות ולמידה ממה שכבר נעשה מאפשרות הבנה פנימית של שורש הדברים, והבנה זו חשובה לעיתים יותר מהתכנון ומקבלת החלטות לעתיד.

בתורת החסידות מובאים המושגים "אור ישר" ו"אור חוזר". אור ישר הוא האור שנמשך מלמעלה למטה, שאפשר להשוותו לתהליך ההתקדמות על כל שלביו. אבל יש גם אור חוזר, כלומר, אחרי שהאור הגיע למקומו, הוא חוזר בחזרה למקורו. על אור חוזר כתוב שהוא חוזר לקדמותו ממש, עד לשורשו הראשון, כלומר, הוא מגיע למקום גבוה יותר מאשר האור הישר. פירוש הדבר לענייננו ביישום התהליך, שהסקת מסקנות מהתהליך, התעניינות ולמידה ממה שכבר נעשה, מאפשרות הבנה פנימית יותר בשורשם של הדברים, לעיתים יותר מהתכנון ומקבלת החלטות לעתיד.

אדם חוזר למפגש לאחר שיצא לדרך והתחיל ליישם.
המשוב יכול להיות חיובי, כלומר, השלב בתהליך שבו אנו עוסקים יושם בהצלחה. התכנון היה מדויק, ההחלטה הייתה נכונה, והביצוע שלו היה על פי התוכנית. גם משוב כזה מלמד את האדם איך הוא מתקדם הלאה.
לעיתים המשוב מראה שהיה קושי ביישום השלב בתהליך. ההחלטות לא יושמו בהצלחה, אלא להפך – היה כישלון. למרות הבירור השכלי, העבודה המשותפת, קבלת החלטות והמחויבות לבצעו – במבחן התוצאה – לא הייתה התקדמות.
צריך לדעת איך להגיב נכון למשוב מסוג כזה.
ראשית חשוב להדגיש שאין להיבהל ממנו. בכל תהליך יש עליות וירידות. לא תמיד ההתקדמות היא בדיוק כמו שמתוכנן מראש. לפעמים ישנה התקדמות ממשית, ולפעמים ישנה עצירה. הידיעה שיכול להיות עיכוב ביישום היא חלק מהתהליך, והיא עוזרת לנו לא להיבהל מהמצב ולא להתייאש.
צריך גם להיזהר שלא להביע ביקורת ולבטא כעס, מרמור או אכזבה, גם אם זה היה באשמתו של האדם והיינו מצפים ממנו ליתר רצינות בביצוע.
אם התגובה שלך – כמלווה התהליך, תהיה ביקורתית מדי, ובוודאי אם האדם ירגיש ש"נפגעתָּ" ממנו, גם אם אתה חושב שזה בצדק (שהרי "השקענו שעה שלמה לדבר, איך עשית לי את זה? מה עם כל מה שתכננו? הרי התחייבת.."), גישה כזו תחסום אותו להיפתח ולספר באמת מה הוא עובר. אדם שמרגיש מאוים ושנמתחת עליו ביקורת, לא יוכל לבטא את הקושי שלו, וממילא יהיה קשה לו להמשיך ולהתקדם באמת בתהליך.
עם זאת, לא צריך להיסחף לקיצוניות ההפוכה, שהשני יספר שהוא לא עשה את חלקו ולא התקדם כפי שתוכנן, והתגובה תהיה "לא נורא, לא קרה כלום" או משהו שיכול להתפרש כמו "היה ברור שלא תעשה..." וכדומה. תגובה כזו יוצרת את הרושם שהתהליך לא חשוב דיו, או שמביעים זלזול וחוסר אמונה ביכולותיו האמיתיות להשתנות.

בספר "היום יום" מובא פתגם שאמר הרבי הרש"ב לבנו הרבי הריי"ץ: "אהוב את הביקורת, כי היא תעמידך על הגובה האמיתי".
כאשר הביקורת נאמרת בצורה נכונה, היא מסוגלת להרים ולהגביה, ואז אפשר יהיה לאהוב אותה.
כדי שהביקורת תגביה ולא תנמיך, היא צריכה לבוא מתוך יחס מכבד, מעריך ואוהב. האדם צריך להרגיש שלא שופטים אותו על הכישלון ולא מתמקדים בו, אלא מנסים לנתח את המציאות כדי לראות מה יוכל לעזור לו התקדם מן המקום שבו הוא נמצא, וכל הניתוח נובע מהרצון לחפש את טובתו ולמצוא דרכים להצלחתו.
באופן כזה האדם יהיה מסוגל לאהוב את הביקורת, כי יחוש שבסופו של דבר היא מרוממת אותו.
עיקרון זה נכון גם בביקורת עצמית, של האדם כלפי עצמו. אדם שטעה ונכשל ולא עמד ביעדים שהציב לעצמו, יכול להגיב על המציאות בייאוש, בהלקאה עצמית ובהנמכה, אבל כל זה לא יקדם אותו באמת. אך כאשר ישתמש בכישלון כמנוף להתקדמות וללמידה לעתיד, הכישלון בסופו של דבר ירומם אותו.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].