נושא: הלכה

אשה ששכחה להפריש חלה מהעיסה, עד שכבר עשתה ממנה עיגולים ללחמניות, כיצד תפריש כעת?

אשה ששכחה להפריש חלה מהעיסה, עד שכבר עשתה ממנה עיגולים ללחמניות, כיצד תפריש כעת?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מתי הוא הזמן שצריך להפריש חלה. ב) האם יש תקנה להפריש חלה לאחר מכן. ג) האם ישנו הפרש בין אם כבר אפו את הבצק או לא. ד) האם ישנו הפרש בין עם הבצק הוא אחד, לבין אם כבר חילקו אותו לחתיכות קטנות. ה) האם יש לצרף את העיגולים יחד באמצעות כיסוי אחד לכולם מלמעלה, או שצריך שידבקו זה לזה, או שאין צריך כלום.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות חלה סימן שכז סעיף ב, אימתי מפרישים חלה, כאשר יתן האדם את המים ויערב הקמח במים. אך זהו דוקא כאשר לא ישאר שם בעריבה קמח שלא נתערב במים בשיעור עומר. ואם אמר 'הרי זה חלה על העיסה ועל השאור ועל הקמח שנשתייר, ולכשתעשה כולה עיסה אחת תתקדש זו שבידי לשם חלה', הרי זה מותר. וכן אם מתנה שתחול החלה אף על הקמח שיתערב אחר כך בשעת עריכה. וטוב ללמד את הנשים להתנות כן, אם יש לחשוש שיתערבו שיעור חלה אחר כך. וצריך ליזהר שלא לשרוף את החלה עד לאחר כל העריכה.
אך בזמן הזה טוב להמתין מלהפריש חלה עד לאחר גמר הלישה, שתיעשה כל העיסה גוף אחד. כלומר בזמן הגמרא שהיו עושים את העיסה בטהרה, תקנו להם חכמים לנשים שיפרישו החלה בטהרה מיד שידבק הקמח מעט, כי חששו שמא תטמא העיסה ויצטרכו להפריש חלה טמאה ולא תהיה ראויה לכהן, אבל בזמן הזה שכל העיסות טמאות מכל מקום, אזי טוב להמתין מלהפריש חלה - עד לאחר גמר כל הלישה, שתעשה כל העיסה גוף אחד ויפריש החלה על הכל.
והנה בשולחן ערוך שם בסעיף ה כתב המחבר, שאם לא הפריש החלה בעודה בצק, אלא אפה הכל, הרי זה מפריש חלה מן הפת לאחר אפייתה, ויאמר 'הרי זו חלה'.
ומקור הדבר הביא בביאור הגר"א שם סימן קטן י' מהספרי, שם נדרש: הרי שלא הפריש אדם חלה מן העיסה, שומע אני שלא יפריש מן הלחם, תלמוד לומר – 'מלחם הארץ תרימו', וכן הובא במשנה ובגמרא בכמה מקומות.
והנה אדם ששכח להפריש חלה מן העיסה, ונזכר לאחר שאכל כבר רובה של המאפים שנאפו ממנה, מארץ ישראל יפריש חלה מן הנותר. ובחוץ לארץ לכתחילה מותר להפריש חלה לאחר מכן מהנותר. כמבואר בשולחן ערוך יורה דעה סימן שכג.
והנה צירוף העיסות באמצעות דיבוק העיסות זה לזה, כאשר אין בכל אחת מהם שיעור חלה, או על ידי שמכניס אותם יחד לתוך כלי אחד שיש לו בית קיבול ואף ראוי שיגעו זה בזה, הוא רק כאשר לש מלכתחילה את העיסות באופן שאין בכל אחת מהן שיעור חלה, שאזי בכדי להצטרף לשיעור חלה, צריך לצרפם באופן האמור. כמבואר בשולחן ערוך יורה שעה בסימן שכה סעיף א. וכמו כן ניתן לכסות את כל הבצקים יחד במפה אחת מלמעלה ומלמה, כמבואר בשפתי כהן שם סימן קטן ה', ואפשר אפילו מפה כל שהיא- גם חד פעמית.
אך זהו דוקא כאשר אין בכל אחת מהעיסות בפני עצמה שיעור חלה, אבל אם ישנם שתי עיסות שבכל אחת מהם בפני עצמה ישנו שיעור חלה, אין צריך לכל אופנים אלו של צירוף, אלא ניתן להפריש מאחת על חברתה ללא צירוף, מאחר ובכל אחת מהם יש שיעור בפני עצמו, וכפי שמבואר בשולחן ערוך יורה דעה סימן שכב סעיף ב'. ואמנם זהו דוקא כאשר אינו מקפיד על עירוב העיסות זה בזה כמו למשל אם אינם עשויים ממינים שונים שמקפידים על עירובם או כאשר אחת מסוג אחת והשניה מסוג עריכה שונה.
העולה מהאמור: שמי ששכחה להפריש חלה מהעיסה, עד לאחר שנעשתה העיסה לחתיכות קטנות (כמו למשל לעיגולי לחמניות), אזי יפריש חלה מהם, או אם כבר נאפו, יפריש מהלחם לאחר שנאפה, ואין צריך בזה צירוף העיסות יחד, מפני שכולם נילושו בעיסה אחת שהיה בה כשיעור חלה. [ואמנם מעיקר הדין, בחוץ לארץ ניתן לכתחילה לסמוך על כך שיפריש חלה לאחר האפיה - ממה שנותר מהאכילה].

מקורות

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף ז: אם בדעתו לשחוט מיום טוב לשבת בהמתו או שאר בעלי חיים שלו אף על פי שאינו שוחט בעצמו כיון שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה השוחט אסור לשחוט לצרכו לפיכך טוב שגם הוא יפרט היתר השחיטה בהנחת עירוב תבשילין שיאמר ולמישחט ולבשולי וכו' והשוחט הקבוע לרבים טוב שיאמר כן בכל ערב יום טוב שלפני השבת שמא יביאו לו לשחוט מיום טוב לשבת.

ומכל מקום אם לא אמר כן לא השוחט ולא מי ששוחט בשבילו אין זה מעכב כלל ומותר לשחוט לו לפי שהיתר השחיטה והפשט העור ומליחת הבשר נכלל במה שאמר ולבשולי שכל המלאכות שקודם הבישול נכללים בהיתר הבישול וכן כל המלאכות שקודם האפייה נכללים בהיתר האפייה והיתר הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים והכנסה מרשות הרבים לרשות היחיד וכן שאר כל מלאכות אוכל נפש נכללים במה שאומר ולמעבד כל צרכנא ולא הצריכו לפרט רק האפייה והבישול לפי שהן עיקר של כל מלאכות האכילה וההטמנה והדלקת הנר לפי שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה יותר ראוי לאסור ההטמנה והדלקת הנר מיו"ט לשבת משאר כל המלאכות לפי שבשעת עשייתן ניכר שעושה שלא לצורך יום טוב שאין דרך האדם להטמין חמין לבו ביום אלא לצורך מחר וכן אין דרך בני האדם להדליק נר מבעוד יום אלא בערב שבת לצורך ליל שבת לפיכך כשמניח עירוב תבשילין צריך לפרט מלאכות אלו יותר משאר כל המלאכות שהן נכללים בו למעבד כל צרכנא.

ואם עבר או שכח ולא פרט אחת מארבע מלאכות אלו שהן האפייה והבישול וההטמנה והדלקת הנר יש אומרים שאותה המלאכה שלא הזכירה בפירוש אסור לו לעשותה מיו"ט לשבת לא הוא בעצמו ולא אדם אחר בשבילו והרי הוא לאותה מלאכה כמי שלא הניח כלל עירוב תבשילין ואם לא הזכיר שום אחת מארבע מלאכות הללו אף על פי שאמר ולמעבד כל צרכנא הרי הוא אסור בכל (הארבע) מלאכות ודינו (בהם) כמי שלא הניח עירוב תבשילין כלל.

אבל יש חולקין על זה ואומרים שלא הצריכו לפרט ולומר בדין יהא שרי כו' אלא למצוה מן המובחר אבל בדיעבד אפילו לא אמר כלום אלא שעשה תבשיל מיוחד לשם עירוב תבשילין או שנטל תבשיל שנתבשל כבר והפרישו לעשות בו עירוב תבשילין ולברך עליו ואח"כ שכח או הזיד ולא בירך עליו ולא אמר עליו כלום הרי עליו שם עירוב תבשילין ומותר לסמוך עליו לעשות כל המלאכות מיו"ט לשבת.

ולענין הלכה יש להחמיר בכל זה כסברא הראשונה וצריך להקנות קמחו ותבשילו לאחרים כמו שיתבאר או יחזור ויניח עירוב תבשילין כהלכתו בתנאי אם נזכר ביום טוב ראשון שחל להיות בחמישי כמו שיתבאר אבל בשעת הדחק כגון שלא נזכר עד ערב שבת ואין שם אחרים שיקנה להם קמחו ותבשילו יש לסמוך בכל זה על סברא האחרונה ואם נזכר בערב יום טוב קודם כניסת ליל יום טוב יחזור ויטול בידו את העירוב ואם עדיין לא בירך עליו יברך עליו ויאמר בדין יהא שרי כו' כהלכתו ואם כבר בירך עליו אלא שלא אמר עליו כלל בדין יהא שרי כו' או שאמר ודלג אחת מהמלאכות יאמר עליו בדין יהא שרי כו' כהלכתו אבל לא יברך עליו שהרי לסברא האחרונה כבר הניח עירוב כשר ואין כאן עוד מצוה שיברך עליה וספק ברכות להקל:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף יח: אין צריך לזכות את העירוב אלא לאחרים דהיינו כל אנשי העיר שאינן אוכלין מעיסתו ומתבשילו אבל בני ביתו האוכלים מעיסתו ומתבשילו אין צריך לזכות להם והן מותרים לעשות כל מלאכת אוכל נפש מיו"ט לשבת ע"י עירובו של בעל הבית לפי שהן טפלים לבעל הבית ונגררים אחריו כיון שהן אוכלים מאכליו (אף על פי שאין אוכלים מתבשיל אחד מכל מקום כיון שהתבשיל שהן אוכלין הוא שלו הרי הן טפלין אצלו ויוצאים בעירובו) אבל אם אחד מבני הבית אינו אוכל מתבשילין של בעל הבית אלא בעל הבית נותן לו קמח ובשר והוא אופה ומבשל לעצמו או שמצוה לאחר לבשל לו (דכיון שבשעת האכילה כבר התבשיל הוא שלו שהרי כבר נתן לו הבעל הבית במתנה גמורה הקמח והבשר) הרי זה אינו טפל לבעל הבית וצריך עירוב בפני עצמו.

לפיכך יכול הבעל הבית לזכות על ידו את העירוב אפילו הוא בנו אם אינו קטן ואף על פי שלכתחלה אין לזכות ע"י בנו גדול האוכל משל אביו מכל מקום כיון שזה אוכל בפני עצמו וצריך ערוב תבשילין בפני עצמו א"כ צריך הוא לזכות בעירוב זה לעצמו אם עדיין לא הניח ערוב תבשילין ומתוך שזוכה בו לעצמו זוכה בו אף לאחרים וכן אם הוא נותן לאשתו קמח ובשר והיא אופה ומבשלת לעצמה ואינה אוכלת מתבשילין שלו יכול לזכות את העירוב על ידה לאחרים כיון שהיא צריכה עירוב לעצמה מתוך שהיא צריכה לזכות בו בשביל עצמה יכולה לזכות אף בשביל אחרים: