fbpx

Ask The Rabbi

Ask The Rabbi

category:  Chassidut

ללמד גויים תורה

האם מותר ללמד גויים שמעוניינים לדעת תורה?

אופן כללי אין ללמד תורה לגוי. ויש בזה איסור ליהודי ללמד ואיסור נוסף לגוי עצמו ללמוד.

אמנם בנכרי הרוצה להתגייר יש בזה מחלוקת גדולה בין המהרש”א לרע”א. שכתוצאה ממנה ישנם דברים שניתן להקל בהם.
ולכן במקרה של נכרי שרוצה להתגייר יש להפנותו למכון הבקי בענייני גיור והם ישקלו את הלימוד בכל עניין לגופו.

כמו כן עניינים של שבע מצוות בני נוח יש ללמדם, וכן עניינים העוסקים באמונה בה’ (שזה אחד מהמצוות שלהם) יש ללמדם.


Sources

הגמרא בחגיגה (יג.) : “אמר רבי אמי: אין מוסרין דברי תורה לגוי שנאמר (תהילים קמז): “מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל, לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום”.

ומזה למדו שאסור לישראל ללמד את הגוי תורה.


ובגמרא בסנהדרין (נט.): “אמר רבי יוחנן: עובד כוכבים שעוסק בתורה חייב מיתה. שנאמר (דברים לג): “תורה ציוה לנו משה מורשה” – לנו מורשה ולא להם.”.

ומכאן למדנו שאסור לגוי ללמוד תורה.


אמנם נחלקו האחרונים לגבי מי שרוצה ללמוד תורה ע”מ להתגייר. ועיקר הדיונים הם סביב מעשה הגמרא בשבת (לא.) גבי הגר שביקש להתגייר ע”מ שהוא יהיה כהן גדול והלל קבלו (עיי”ש להבנת העניין)

ועל סוגיא זו נשאלת השאלה כיצד קבלו הלל הרי אסור ללמדו תורה? ומתרץ המהרש”א שכיוון שבא להתגייר לכן למדו הלל תורה. אומנם רע”א מקשה מתוספות מפורש ביבמות (כד:) שדנו בעניין והכריעו שהסיבה שהלל למדו הוא מפני שידע בבירור שסופו ללמוד לשם שמיים ולכן יכל לגיירו קודם לכן (ואף שאסור לגייר אם אין כוונתו שלימה לשמיים, שאני הכא דידע הלל). ונמצא שלשיטתו אין ללמוד עם גוי תורה אפילו ידוע שמתכווין להתגייר.


האחרונים דנו רבות בסוגיות הנ”ל והביאו עוד ראשונים שמדבריהם יוצא להקל (גם אם אינם נחתו לסוגיא בהדיא) , וגם דנו בשאלות רבות הקשורות לנושא (כמו האם מותר ללמוד תורה ליד גוי או שמא מכשילו, וכגון האם מותר ללמוד תנ”ך ליד גוי או מקרא ולא הבנת הדברים וכו’ וכו’). אך דבר זה דורש מאמר מקיף ומסכם כי רב הוא. ועל במקרה של גר הרוצה להתגייר יש לפנות למכון העוסק בזה כפי שכתבנו למעלה. והם יבוננוהו.