Ask The Rabbi

Ask The Rabbi

category:  Faith & Outlook

גן עדן גשמי או רוחני

שלום, תודה על כל התשובות, אשמח לתשובה בשאלה האם גן עדן זה מקום גשמי או שזה מקום רוחני

.

ראשית נענה בקצרה את התשובה, ואחר כך נביא הסבר ומקורות לדברים.


למעשה זה גם וגם- יש כמובן את המקום הרוחני של גן עדן שם נשמת האדם מגיעה אחרי שהיא נמצאת בעולם הזה. ויש את גן עדן בו היה אדם הראשון בתחילת הבריאה, שביחס לגן עדן הרוחני- הוא נחשב גשמי- אבל הוא לא ממש גשמי כמו כל שטח אחר בעולם אלא נחשב רוחני שבגשמי, וכפי שנסביר.


בגמרא בעירובין מתייחס ריש לקיש למיקום ששל גן עדן ואומר: גַּן עֵדֶן. אִם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא — בֵּית שְׁאָן פִּתְחוֹ, וְאִם בַּעֲרַבְיָא — בֵּית גֶּרֶם פִּתְחוֹ, וְאִם בֵּין הַנְּהָרוֹת הוּא — דּוּמַסְקְנִין פִּתְחוֹ. בְּבָבֶל — אַבָּיֵי מִשְׁתַּבַּח בְּפֵירֵי דְּמַעֲבַר יַמִּינָא, רָבָא מִשְׁתַּבַּח בְּפֵירֵי דְהַרְפַּנְיָא.


הרמבן מביא בספרו ש”גן עדן מצוי הוא בעולם הזה במקום ממקומות הארץ, ושארבע נהרות יוצאין משם ואחד מהם פרת הסובב ארץ ישראל, וכל מה שבא בכתוב מפשוטי סדר בראשית הכל אמת, אין מקרא מהן יוצא מידי פשוטו.


ואנשי המדות עצמן יאמרו שגן עדן תחת קו ההשויה שלא יוסיף היום ולא יחסר, ובספרי הרפואות ליונים הקדמונים וכן בספר אסף היהודי יספרו: כי אסקלפינוס חכם מקדוני וארבעים איש מן החרטומים מלומדי הספרים, הלכו הלוך בארץ ועברו מעבר להודו קדמת עדן למצוא קצת עצי הרפואות ועץ החיים למען תגדל תפארתם על כל חכמי הארץ; ובבואם אל המקום ההוא ויברק עליהם להט החרב המתהפכת ויתלהטו כלם בשביבי הברק ולא נמלט מהם איש, ותשבות חכמת הרפואה מן הגוים ההם ימים רבים עד מלוך ארתחששתא המלך, ואחרי כן נתחדשה בהם דעת הרפואה על ידי הנקובים בשם במלאכה ההיא. וכל אלה דברי אמת הם ידועים ומפורסמים גם היום כי רבים מבאי הארץ הלזו ארצה בני קדם יראו מרחוק הלהט המתהפכת.


מדבריו של הרמב”ן אנו למדים שישנו מקום בעולם הזה הגשמי בו היה ונמצא גן עדן בו היה וגורש ממנו אדם הראשון.


אך כדי להבין את הדברים כפשוטם אנו צריכים לחזור לתיאור המופיע בתורה בפרשת בראשית, התורה מתארת את גן עדן ומוסיפה ש “וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן, וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים: שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן, הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב. וּזֲהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב, שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם; וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן, הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ; וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר; וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת”.


ממילא, אם אנו רוצים להבין ולאתר מקום בעולם בו יש את הגן עדן, יש עלינו לבחון אותו לפי הנהרות המתוארים שנמצאים סביבו. כלומר אם אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהכל פה זה מקומות גשמיים כפשוטו אז צריך לראות איך זה מסתדר במציאות הפיזית.


למעשה שני הנהרות פרת וחידקל מוכרים היום בעולם, אבל הנהרות גיחון ופישון לא ברור היכן הם ממוקמים, יש דעות שונות בזה, וכמו רבי יהונתן בן עוזיאל שאומר שאחד מהם הוא בפקיסטן. אבל בכל מקרה, המיקום הגיאוגרפי של הנהרות לא מתסדר להיות קשור אחד לשני, ואם כן יהיה קשה לומר שגן עדן הוא מקום כפשוטו בעולם הזה כולל הנהרות.


על פי הקדמה זו ושאלות אלו, מסביר אדמו”ר האמצעי ודבריו הובאו גם בספרים קודם, הסבר נפלא המגדיר את הדברים בצורה כזאת שמצד אחד נתייחס לדברים כפשוטם ומצד שני הם יובנו. הגן עדן הוא בבחינה רוחנית שבגשמיות.


הסבר הדברים: הקרקע של גן עדן מצד עצמו הוא למעלה אפילו מהרוחניות של הארבע יסודות של אש רוח מים ועפר כי הם שונים ממנו בכך שהם מורכבים מטוב ורע, אבל למעשה הרוחניות של הד’ יסודות הם כן נעשו קרקע לגן אך באופן כזה שאין בו בכלל משהו מהרע, כי הוא מקום כזה שאין בו שום תערובת של טוב ורע.


זו הסיבה שהגוף של אדם הראשון שהוא נעשה מהעפר של הקרקע של גן עדן, אילולא החטא של חטא עץ הדעת, הוא היה בשיא הקדושה במדריגה הכי גבוהה.


ממילא יוצא שהגן עדן הוא מקום כזה שמחבר את המציאות האלוקית הרוחנית יחד עם המציאות הגשמית על ידי החיבור לד’ יסודות.


הרבי לומד מהאמור דבר נפלא בנוגע לנפש של היהודי- שהיא מצד עצמה היא כמו אדם הראשון לפני החטא, שאין בה שום לכלוך ושום תערובת של טוב ורע אלא היא נשמה טהורה שנתת בי.

Sources

מאמרי אדמו”ר האמצעי ח”ג ב תש”ב


עירובין יט א


רמבן שער הגמול