Ask The Rabbi

נושא: תפילה

מחשבה של רבי

שמעתי שהרביים היו חושבים על החסידים שלהם מפעם לפעם ומעוררים את הנשמות שלהם לעבוד את ה' יתברך. האם זה דבר נכון? ומה המשמעות של זה? תודה רבה.

את הרעיון המובא בשאלתך ניתן למצוא באחד הפתגמים של הרבי ב"היום יום" (י"ד בשבט) בעניין הקשר בין הרבי לחסידים:
"אצל כ"ק אבותינו רבותינו הקדושים... היתה עבודה של הזכרת המקושרים בינו לבין עצמו ולהתבונן בענין אהבתם והתקשרותם כמים הפנים שזה מעורר את כוחותיו הפנימיים של זה שמתבוננים אודותיו כפי שרואים במוחש שכאשר מביטים בחזקה על אדם נאלץ הוא להחזיר מבט כי הבטה פנימית מעוררת עצם הנפש – וכך גם בכח המחשבה".
הרבי מלמדנו שכשם שהבטה אל מישהו מעוררת אותו גם המחשבה עליו פועלת ומשפיעה. הרביים נהגו לעשות 'עבודה' כזו: הם הקפידו לחשוב על החסידים ובמיוחד להתעמק במחשבה עד כמה הם אוהבים אותם ומקושרים אליהם וזה היה פועל על החסידים.
אנו יכולים להסיק מכאן את הכוח העצום של המחשבה וללמוד מכך עד כמה חשוב לחשוב טוב על עצמנו.
יציאת מצרים היא לכל לראש באמצעות התודעה והחשיבה. בתוך האדם מתקיימים זה לצד זה הצד הטהור השלם האלוקי הצד של הנפש האלוקית; והצד החיצוני של התודעה הצד של היצר הרע והנפש הבהמית המתנגדת במהותה לגילוי הנפש האלוקית. בין השניים מתחולל מאבק תמידי.
על האדם להיות מודע לרצון הטוב הקיים בתוכו מצד הנפש האלוקית ולצידו – לקיומם של רצונות לא טובים שמקורם בנפש הבהמית. את הרצונות האחרונים – צריך לבלום ויש להתגבר עליהם. המודעות לניגודים האלה עוזרת לנו להשליט סדר פנימי בחיינו ולהתמודד עם החוויות והאתגרים שהם מזמנים לנו בצורה נכונה.
המצר והגלות הפנימית הם אותה שליטה של התודעה החיצונית והנמוכה של הנפש הבהמית הצד הטהור. במצב זה האדם עשוי לחשוב שהצד החיצוני הוא היחיד שקיים בו מחשבה שעשויה לבוא לידי ביטוי באמירות כגון "אני כועס אבל אני לא יכול אחרת". אמירה זו מבטאת כניעה לצד החיצוני.
היציאה ממצרים לחירות כמוה כאותו תהליך פנימי של שחרור מאותו מצר חיצוני וחשיפת העצמי האמיתי. תהליך זה מתבצע בכוח המחשבה. המחשבה שלנו מסוגלת להשפיע עלינו (ובזכותה נצליח לצאת מהמצרים הפנימיים) וגם על זולתנו.

לחשוב על הילדים
מהפתגם האמור בעניין החשיבה של הרביים על החסידים אפשר ללמוד גם מסר חינוכי. הרבי הוא 'ראש בני ישראל' וגם ההורים הם 'ראש' – 'ראש' המשפחה ביחס לילדיהם. ואם כן עלינו ההורים לפעול באותה הדרך הראויה ל'ראש': גם אנו צריכים להקדיש זמן לחשיבה חיובית על ילדינו חשיבה שתנבע מאהבה וחיבה כפי שהיטיב לבטא זאת הרבי הרש"ב במאמרו הידוע (שאותו קראנו בשבוע שעבר ב'היום יום'): "כשם שהנחת תפילין בכל יום היא מצווה מדאורייתא על כל יהודי.... כך חוב גמור על כל יהודי להקדיש כחצי שעה מחשבה בכל יום אודות חינוך בניו...".
פשט הדברים הוא שההורה חושב מהי הדרך הנכונה לחנך את ילדיו ומה נדרש ממנו לעשות לשם כך. נשים לב שהדגש במאמר הרבי מושם ב'מחשבה' וייתכן לראות בדגש זה רמז גם לעניין האמור – להשפעה של המחשבה עצמה.
החשיבה צריכה להיות חשיבה חיובית בלבד שרואה את המעלות ומעוררת את קשר האהבה בין ההורים לילדיהם.
ניתן ללמוד זאת מקל וחומר ממה שאדמו"ר הזקן מבקש ודורש בספר התניא (אגרת קודש כ"ב): "...נא ונא לטרוח בכל לב ונפש לתקוע אהבת רעהו בלבו. ואיש את רעת רעהו אל תחשבו בלבבכם כתיב ולא תעלה על לב לעולם ואם תעלה יהדפנה מלבו כהנדוף עשן וכמו מחשבת ע"ז ממש... וכבר נודע לכל חכם לב יתרון הכשר המחשבה על הדבור הן לטוב והן למוטב".
אדמו"ר הזקן אומר ברורות שהשפעתה של המחשבה עולה על השפעתו של הדיבור ולכן כשעולה מחשבה שלילית על מישהו יש להסירה ולדחותה במהירות כשם שהיינו נוהגים במחשבה על עבודה זרה אילו עלתה בדעתנו חלילה.
אם הדבר נכון ביחס לכל אדם על אחת כמה וכמה הדבר נכון ביחסנו לילדים שלנו. החשיבה צריכה להיות חשיבה שמאמינה שבפנימיותו של הילד יש טוב עצום ועלינו רק לגלות את הטוב הזה ולהביא אותו לידי מימוש.
החשיבה הנכונה על הילדים מתחילה כמובן מחשיבה נכונה על עצמנו. כשאבא ואימא מאמינים שהם הורים טובים הם יהיו מסוגלים לחשוב ולהאמין שגם ילדיהם טובים. אם הם חושבים על עצמם מחשבות שליליוֹת אותה שליליוּת תימשך גם למחשבותיהם על הילדים. כוחה של המחשבה הפנימית גדול כל כך עד אשר גם במקרים שההורים עושים 'הצגה' נפלאה לפני הילד ומדברים אליו דיבורים חיוביים וטובים (דבר חשוב כשלעצמו) אבל בעומק ליבם הם חושבים עליו מחשבות שליליות – יכולים להיגרם מכך כשלים חינוכיים.
ניזכר כיצד הרבי חושב עלינו נלמד מכך כיצד עלינו לחשוב על עצמנו וכך גם נחשוב נכון על ילדינו.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].