Ask The Rabbi

נושא: תפילה

חזיון העתיד

יוצא לי הרבה פעמים לדמיין בתוכי מה יהיה בעתיד, איך אני רוצה לראות את עצמי מה הדברים שעשיתי בעולם ובאיזה תפקיד אני אוחז. אבל מפעם לפעם עולה במוחי שאלה, מה העניין של הפנטזיות האלו? האם לא צריכים להיות עסוקים בהווה, במה שצריכים לעשות בפועל בעולם כרגע, ולא להתעסק במה יהיה אם יהיה ומתי יהיה?

כדי שנגיע אל היעד בסופו של דבר, חשוב שמפעם לפעם נראה אותו, והראייה תחזק בנו את הציפייה והרצון להגיע אליו.
לדוגמה: כשאנו רוצים להקים בית יהודי פרטי ראוי (כידוע שהבית הפרטי הוא בבחינת בית מקדש מעט), או להפוך את הבית הפרטי שלנו (שכבר קיים) לבית של מקדש שחיים בו חיי גאולה, אנו צריכים ללמוד לצייר ולדמיין איך אנו רוצים שהבית שלנו יתנהל, לנסות לראות אותו וממילא לרצות לבנות את הבית הרצוי או להביא את הבית הקיים למצב הרצוי.
ראיית החזון הכרחית כדי שנהיה מסוגלים להתקדם ולהביא את עצמנו לאותו יעד. אדם שאיננו רואה את העתיד, חי למעשה ב"חושך". חזון מלשון ראייה. ראיית החזון כמוה כראיית האור בקצה המנהרה. מתוך הראייה – מתעוררת באדם השאיפה להגיע לשם.

להשתחרר מהעבר
אחת הבעיות בעניין ראיית החזון היא שהתמונה שהאדם מצייר לעצמו של אותו חזון עתידי – מבוססת על חוויותיו מהעבר. אם העבר שלו היה נחמד ונעים, הוא מצייר כך גם את העתיד, אך אם העבר שלו גדוש אכזבות וקשיים, התמונה שנתקבעה בתודעתו ועל בסיסהּ הוא מדמיין את העתיד – איננה נעימה.
החשיבה והתמונה שמצטיירת בתודעה – עשויות להתגשם. החשיבה של האדם לגבי דמותו של אותו עתיד עלום, עשויה ליצור מציאות שבה העתיד אכן נראה כך, ולהוביל את האדם אליה. העובדה שבראשו קבועה "תמונה" בעייתית של העתיד, גורמת לו להיות "מובל" אל אותה התמונה גם במציאות.
מסיבה זו האדם צריך לעשות מאמץ להשתחרר מתמונות שליליות המונחות בראשו, ואם מקורן בהתנסויות שליליות שהיו מנת חלקו בעבר, עליו להתאמץ וליצור במקומן תמונות טובות. התמונות הטובות תעזורנה לו להתקדם לחזון נכון.
לא תמיד זה קל. אומנם יש אנשים שדי להם בקריאה ובלימוד לגבי מראה העתיד במבט מתוקן: הם לומדים ומפנימים ומצליחים לדמיין את המראה החדש, ומתוך כך מתעוררת בהם מוטיבציה פנימית להתקדם אליו, אבל לא אצל כולם ה"מנגנון" הפנימי עובד באותה הדרך.

לא להתאכזב
במקרים רבים התמונה הטובה של המציאות נראית רחוקה מאוד ומנותקת מהמציאות העכשווית, ובמקרים אלו אנו מתקשים להאמין שההגעה אל היעד אכן אפשרית. אט־אט מתגבר בנו הייאוש ואנו חשים שאין בנו הכוח הנחוץ לצעוד לקראת היעד ואפילו רק כדי להתחיל לצעוד לשם.
נתבונן במשל של האב והבן והחליפה. האם ראיית החליפה מפעם לפעם תפעל בהכרח בדרך שהסברנו? האם ברי שהילד אכן ייטיב דרכיו רק כדי לזכות בחליפה? נדמה שלא כל הילדים יגיבו בדרך אחת.
יש ילדים שראיית הפרס המובטח תעורר אותם להתנהג בצורה נאותה, אבל יש גם ילדים אחרים, שעלולים "לעשות דווקא". הם כביכול אומרים לאביהם: "אתה לא רוצה לתת לי את החליפה החדשה? בסדר. אל תיתן. לא צריך. אני אלבש בגדים קרועים ואלך להסתובב ברחוב. נראה למי זה יפריע יותר...".
לכאורה נראה שילד כזה אינו מעוניין בחליפה כלל. ואולם ייתכן שהוא רוצה בה, אבל איננו מאמין שהיא באמת תינתן לו. הוא כבר התנסה באכזבות והוא מיואש. הייאוש שמדבר מגרונו מושך אותו כלפי מטה, וגורם לו להידרדר עוד ועוד.
במקרים לא מעטים אלו שני קולות הקיימים בתוך אותו ילד, וגם בתוכנו.. קול אחד מעורר אותנו לנסות להשתפר כדי לקבל את החליפה, וקול אחר טוען שחבל על המאמץ ומוטב שלא לצפות, כדי שלא נתאכזב...
כך גם היחס לימים אלו ולתשעה באב: יש מי שמתחזק בלימוד ענייני בית המקדש, לומד גאולה ומשיח ומחזק את הציפייה שלו לבניין בית המקדש תכף ומייד, ויש מי שכבר התייאש, ומתוך אותו הייאוש הוא אומר לעצמו שכבר קרוב ל2000 שנה אומרים אותו דבר... הוא כבר "שבע" מההבטחות ש"הנה הנה זה נגמר..." הוא לא מצפה לשינוי. הוא רק מחכה שיעברו הימים המעיקים האלה...
זהו האתגר הגדול של שבת חזון: לראות ולצייר את היעד השלם של הגאולה ולרצות להביא את עצמנו אליה באמת.
כך גם בחיים הפרטיים: מלבד האבל על החורבן הכללי, עלינו לכאוב ולהצטער על הגלות הפנימית.
כדי שהאבל יקדם ולא יגרום לנו להתייאש, אנו מוכרחים לראות את החזון, את העתיד הטוב, כדי שיהיה לנו לאן לשאוף. ראיית השלמות בשבת שלפני תשעה באב, הכרחית כדי שהאבל והצום בתשעה באב יהיו באופן נכון ומקדם.
אין "מנגנון" שיעשה את הדברים באופן "אוטומטי" בשבילנו. כדי להתקדם נדרשת מאיתנו התבוננות. צריך להשתדל לראות את המציאות בצורתה השלמה ולהאמין במעלותיה הפנימיות. אומנם אין להתעלם מן החסרונות המצויים בה, אבל בראש ובראשונה – יש להאמין במעלותיה.
עלינו להאמין ולצייר בתוכנו שהחליפה כבר מוכנה, היא תפורה לפי מידותינו והיא באמת כבר שלנו. השאלה היחידה היא שאלה של זמן: מתי נקבל אותה.
ראיית החיסרון מתוך התבוננות כזאת איננה מייאשת, ואדרבה היא מעוררת שאיפה להשלים את החסר ולצאת במהרה מהגלות הפנימית.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].