Ask The Rabbi

נושא: תפילה

השראת שכינה ולבושים

שלום רב בבקשה רציתי לישאול:
1) אני בפרק ו' בתניא ב"ה ומדובר על השראת השכינה ,שהכונה שיש גילוי ה'. האם אפשר להגיד שאמונה יותר ודאי נובע מאותו גילוי לאותו אדם ?
2) בפרק ד' מדובר על לבושים של הנפש. למה נקראים לבושים? אולי היינו יכולים להגיד שהנפש מרכבה לה' . האם בגלל התורה ומצוות הנפש מתגלה ?
3) למה מודגש במשה רבינו ע"ה שהוא הגיע להיות עבד השם. היה נראה שמדרגת בן יותר גדולה. קשור עם הנפש אלוקית או עצם הנפש. ואם בגלל שכולם בנים גם כולנו עבדים.
תודה רבה

ב"ה

שלום וברכה

א. האמונה בה' היא ביטוי להרגשת האלוקות. הנשמה מאמינה בה' כיון שבשורש למעלה היא רואה את האלוקות, וגם כי היא מקושרת בקשר עצמי עם ה'. החידוש במושג של 'השראת שכינה' או שגילוי אלוקי זה מתגלה באדם ובעולם, על ידי קיום תורה ומצוות והביטול של היהודי לה'. גילוי האמונה בנפש היא בהחלט ביטוי של אותו ביטול.

ב. המושג לבוש מבטא דבר שניתן ללובשו ולפשוטו. המחשבה דיבור ומעשה הינם לבושים, בגלל שהאדם יכול לשנות את מעשיו, לדבר או לשתוק ולהחליף את מחשבותיו. יחד עם זאת, כאשר היהודי משתמש בלבושים אלו לקיום רצון ה', כמפורט בתניא שם, הרי הוא מקשר את נפשו בקשר נעלה ועוצמתי לקב"ה, כי דרך לבושים אלו הוא מקיים תורה ומצוות, שבהם מתגלה הקב"ה. אמנם הנפש במהות שלה מקושרת עם ה', שהרי היא חלק אלוקה ממעל ממש, אבל גילוייה בתוך הגוף הוא על ידי הלבושים - התורה והמצוות שבהם.

ג. משה רבינו הוא אמנם עבד, אך הוא מכונה עבד נאמן, שזה דרגה גבוה ונעלית מעבד סתם, ואפילו מדרגת בן. משה רבינו גם נקרא בן בזוהר ובעוד מקומות למעשה אלו בחינות שונות בדרגתו של משה רבינו.

הרחבה בנושא זה אפשר למצוא בהמשך המאמרים תרס"ו. ובמקומות נוספים.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].