Ask The Rabbi

נושא: תפילה

חיפוש תענוג לפי השקפת התורה

ערב טוב. האם לפי החסידות, החיים של האדם צריכים להיות בדווקא חיים של קבלת עול והתמסרות פנימית, וממילא כל דבר שהוא מגיע לאדם מצד זה שהוא מחפש תענוג וכיף הוא שלילי? או שיש לזה איזה מקום מסויים?

עצם העניין של חיפוש התענוג אינו שלילי, כמובן וגם פשוט שכך ברא הקב"ה את האדם. אלא שצריכים לראות מאיפה הכל מתחיל.
וכדי להבין זאת, אקדים בתחילה את הסיפור המסופר בפרשת בראשית, אל הכישלון האנושי הראשון - חטא אדם וחוה באכילתם מעץ הדעת.
אדם וחוה היו בגן עדן. היה להם הכול ולא חסַר להם מאומה, אבל הנחש 'צייר' להם ציור דמיוני שלפיו אם רק יאכלו מעץ הדעת – יוכלו להגיע למעלות נפלאות: "וִהְיִיתֶם כֵּאלֹקים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע".
התוצאה העגומה לא איחרה לבוא: שאיפת השלמות הובילה אותם ואת העולם להפך השמחה, למיתה ולעצבות: "בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים", "בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ".
מסיפור זה ניתן ללמוד הוראה מעשית לחיי היום יום של יהודי, מתוך ההנחה הפשוטה שהתורה היא מלשון הוראה. ומזה שהתורה מספרת לנו על זה, זוהי הוכחה פשוטה, שהיא רוצה שנלמד מזה הוראה בעבודת ה' שלנו.
האדם מחפש תענוג, שלמות ושמחה, אבל כאשר החיפוש נובע מתוך התרכזות ו'ישות' ולא מתוך 'ביטול' לרצון ה', הרי במקום לעלות ולהתעלות – קורה בדיוק ההפך: הוא נופל לעצבות.
חיפוש שלמות עצמית – שהמרכז שלה הוא 'אני' והמחשבה "מגיע לי יותר" – מביא את האדם לנפילות. ה'ישות' מנתקת את האדם מהבורא, וממילא גם מסביבתו וגם מעצמו. ה'ישות' היא מקור המשברים, והשחרור ממנה הכרחי כי כל עוד אחוזים בה, היא מונעת את ההגעה לשמחה אמיתית.
לפי אחת הדעות עץ הדעת היה גפן, שמפרייה מייצרים יין המשמח לבב אנוש; ואילו המתינו אדם וחוה שלוש שעות בלבד (זמן כניסת השבת) היו יכולים לאכול מהעץ בעשיית קידוש על היין ולהגיע לשלמות של שמחה. ואולם מאחר שהיו מרוכזים בעצמם וברצונות שלהם, לא השכילו להמתין והביאו את העולם למשבר הראשון שלו.
יש להדגיש: הרצון של האדם להגיע לשלמות ותענוג אינו דבר שלילי. התענוג הוא כוח נפלא הקיים באדם, הוא מהות חייו, וכביטוי המובא בחסידות "אין למעלה מעונג". אדם שאין לו תענוג בחייו, משהו בעוצמת החיים שלו חסר. גם השאיפה להתעלות למדרגה רוחנית נעלית יותר היא מצוינת.
הבעיה מתעוררת כאשר חושבים שהרצון לטוב יכול להתממש על ידי כלי ולבוש, המנוגד לציווי האלוקי, כאשר מדמיינים שהתענוג בחיים יכול להיווצר ולהופיע בדרך עצמאית, שאינה על פי רצון ה'.
כאשר האדם מחפש להתענג מדברים שאינם מקדמים אותו בעבודת השם ואף גרוע מכך – הם נגד רצון ה', הרצון שיהיה טוב – רצון חיובי מצד עצמו – מתלבש בלבושים מלוכלכים.
אם כן, השאלה שנכון שהאדם צריך לשאול את עצמו היא: האם אני מבטא נכון את הרצון הפנימי לעונג, שלמות ושמחה?
כאשר האדם מפסיק לרצות את הלבוש השלילי הכולל בתוכו כל דבר שהוא נגד רצון ה', ומעוניין רק בלבוש שמקרב אותו לה', הוא מגלה את משמעותו הפנימית של התענוג שבתוכו, המתבטא רק בענייני קדושה ומתנער לגמרי מהלבוש השלילי החיצוני.
בחסידות מוסבר כי חטא עץ הדעת הוא חטא בכוח הדעת. דעת – כמובא בתניא – היא מלשון התקשרות והתחברות. ובשפה שלנו: ה'דעת' של האדם היא המקום שאיתו הוא מזדהה ואליו הוא מרגיש שייכות.
הנפילה של אדם וחוה שגרמה להם לפעול כנגד רצון ה' נבעה בשורשה מהזדהות לא נכונה שנוצרה בתודעתם. הם הרגישו מעט את עצמם ושכחו את המציאות האמיתית האלוקית.
כל אחד צריך להעמיד ולשאול את עצמו, איפה ה"אני" אמיתי שלי. איפה מונח התענוג שלי. האם הוא מתבטא בתוך התענוגים החומריים והמאוסים של העולם, או שהוא עומד במקום החיובי והנצחי – של התורה והמצוות.
ובזה מובן המענה לשאלתך – גם ההתמסרות והקבלת עול לא סותרת בכלל את הנקודה של תענוג. כי התענוג הוא כוח שברא הקב"ה באדם, והוא אחד מהדרכים הכי טובות שמביאים את האדם לידי שלימות עצמית.
אך האדם צריך לשאול את עצמו, האם התענוג שלו הוא מגיע ממקום חיובי, או שהוא מגיע ממקומות אחרים.
אם התענוג מבוסס על קיום התורה והמצוות. על ביטול, על ענווה, אזי ברור שזה יוביל את האדם למקום חיובי.
וכשנעמיד את עצמנו נכון, באופן גאולתי ומשוחרר מכל ה'לבושים' שאינם כדבעי, כפי הראוי לזמן הגאולה, זה ישפיע על כל החיים שלנו, וכך נחיה באופן הטוב ביותר לקראת הגאולה האמיתית והשלימה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].