האם ניתן לעשות פדיון הבן בליל ל"א מטעמי נוחות?
האם ניתן לעשות פדיון הבן בליל ל"א מטעמי נוחות?
המנהג שאין עושים פדיון הבן בליל ל"א, רק ביום ל"א.
כתב הש"ך ביורה דעה (סימן שה ס"ק יב): אין פודין אותו בשבת. משום דהוי כמקח וממכר ומטעם זה גם בי"ט אין פודין אותו וכן הוא בתשובת הרי"ש סי' קנ"ז.
נראה דפודין נמי בלילה וכן משמע בפ"ק דקדושין דף כ"ט סוף ע"א וברש"י ותוספות שם. מיהו נוהגין לפדות ביום. מיהו היכא דחל יום ל"א ביום תענית צבור, יש לראות אם הגיע הבן לכ"ט י"ב תשצ"ג קודם יום התענית שהוא יום ל', יש לפדותו ביום ל' אחר כ"ט י"ב תשצ"ג כדלקמן סוף ס"ק י"ט, (ואפשר לומר דמשום סעודה לחוד לא מקדמינן לפדות ביום ל'), ואם לאו אז יש לפדותו בליל ל"א של יום התענית, אבל אין לפדותו ביום התענית ולעשות סעודה בליל שאחר התענית, דליכא פרסומי כה"ג.
[ולהעיר משו"ת גינת ורדים (יו"ד כלל ו' אות י'), שהמנהג בקהילות מצרים, לעשות הפדיון והסעודה בליל ל"א].
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.