האם ברכת הגפן על יין פוטרת משקין שברכתם אדמה ("מי שלקות")?
האם ברכת הגפן על יין פוטרת משקין שברכתם אדמה ("מי שלקות")?
אין ברכת הגפן על היין פוטרת 'מי שלקות', אלא יברך עליהם ברכתם הראויה להם – 'אדמה'.
כתב רבינו בסדר ברכת הנהנין (פרק א סעיף כא): היין הואיל והוא ראש לכל המשקין, הרי הוא פוטר בברכתו כל מיני משקין – בין מברכה ראשונה שהיא שהכל נהיה בדברו..
ובקצות השולחן (סימן נג, סקכ"ח) כתב: "והנה מדכתב מברכה ראשונה שהיא שנ"ב משמע, דדוקא משקין שברכתן שנ"ב נפטרין בברכת היין, אבל משקין שברכתן בפה"א או בפה"ע, אין נפטרין בברכת היין. וצ"ל משום דכיון שנשתנה ברכתן כברכת הפירות, דינם כהפירות עצמן, ואין נפטרין בברכת היין, [ומסיים] וצ"ע לדינא".
אמנם נראה שנשמט ממנו המגן אברהם (סימן רד ס"ק יז) – שכתב כן מפורש לדינא, "דמי התאנים לא פטר להו יין – דפרי נינהו לדעת הרא"ש כמ"ש רסי' ר"ב סי"א, לכן צריך לברך על העץ.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.