Ask The Rabbi

נושא: תפילה

תפילין בשבת

האם תפילין בשבת הם מוקצה, ואם כן מהי חומרתם לגבי טלטול לצורך שימוש במקומם?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם דברים של קדושה יש בהם דין מוקצה. ואם כן מהי גדר מוקצה בהם. ב) האם יהיה הבדל בין אם רוצה לשמור עליהם או להשתמש במקומם לבין שלא יבואו לידי ביזיון.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שח סעיף ד, שכלי שמלאכתו להיתר, מותר לטלטלו אפילו אינו אלא לצורך הכלי – כמו למשל שמא ישבר או יגנב. אבל שלא לצורך כלל, אסור לטלטלה. ואולם כתבי הקודש ודברי מאכל, מותר לטלטלם אפילו שלא לצורך כלל. וכתב הרמ"א, שתפילין אין לטלטל אותם כי אם לצורך גופו או מקומו.
וגדר כתבי הקודש, הם כל הספרים שמותר לקרוא בהם בשבת. ובפרי מגדים מצדד כשיטת אליהו רבה, שמגילה היא גם כן בכלל זה. וכן כתב רבינו ניסים בפרק כל הכלים דף מח עמוד א', דיבור המתחיל ומיהו. והטעם מבואר שם, שהרי הספרים לא נאסרו מעולם בדין מוקצה. אך צריך עיון ממה שנאמר במסכת גיטין בפרק הניזקים דף ס' עמוד א', שספרי הפטרה אם לא היה מותר לקרוא בהם היה אסור לטלטל אותם, והרי כאן מבואר שהטעם הוא משום שספרים אל היו מלכתחילה בכלל האיסור. (עולת שבת).
והנה בטורי זהב כתב שהבית יוסף הביא את דברי המהרי"ל חביב בזה, שמתיר את הטלטול בתפילין, שלא כספר אחד שאוסר הטלטול מטעם מוקצה - כיון שאסור בהנחת תפילין, שהרי כתבו התוספות שאין איסור בהנחתם בשבת מעיקר הדין. ולכאורה תמוה, שהרי מכיוון שהיתר הטלטול תלוי במה שאין איסור בהנחתן, הרי כבר פסק הבית יוסף והשולחן ערוך בסימן לא שיש איסור בהנחתן בשבת ויום טוב כדברי הזוהר, ואם כן ברור שאיסור הטלטול הוא מטעם מוקצה, ולמה הסכימו הבית יוסף והרמ"א כאן להתיר הטלטול, ומסיים בצריך עיון.
והיתר הטלטול בתפילין הוא למרות שאין בהם תורת כלי, מכל מקום כיון שאין איסור בשבת בהנחתם, אלא שאין צריכים בשבת הנחת תפילין מפני שהוא עצמו אות, לכן מותר לטלטלם. ואמנם ממשמעות לשון הגמרא משמע שיש איסור בהנחתם בשבת ויום טוב. וכן משמע מדברי הזוהר חדש בשיר השירים. ונראה שאפילו משום שלא יגנבו מותר לטלטלם. וכן מוכח מדברי הגמרא במסכת ביצה דף טו, שמשלחים תפילין ביום טוב, ואם הוא אסור בטלטול איך מתירים בשילוחם.
וגדר צורך בהיתר טלטולם הוא כמו למשל בכדי שלא יגנבו או שלא יתקלקלו בשמש וכיוצא בזה. ואמנם הטורי זהב והמגן אברהם מחמירים וסוברים שתפילין נחשבים כלי שמלאכתו לאיסור שהרי אסור להניחן בשבת ועל כן אין לטלטלם כי אם כאשר צריך לגופן, כמו למשל בכדי שישמרו אותו מהמזיקים, או לצורך מקומם, ומכל מקום במקום הדחק יש להקל כדעה הראשונה (משנה ברורה).
וכן פסק בשולחן ערוך הרב סעיף יט כתב, שהתפילין אין דינם כספרי הקודש ולא אפילו ככלי שמלאכתו להיתר, שהרי אסור לצאת בהן לרשות הרבים, וכל דבר שאסור לצאת בו אסור ללבשו כלל בשבת אפילו בתוך הבית - שמא ישכח ויצא. ואף למתירים שם ללבוש בבית, מכל מקום אין התפילין כלי שמלאכתו להיתר, הואיל והם מיוחדים ללבישה לשם מצוה, ובשבת אסור ללבשן לשם מצוה. לכן אסור לטלטל אותם אפילו לצורך עצמם, כמו להצניעם שלא יגנבו, אם הוא מקום שרוב הגנבים המצויים שם הם ישראלים - שלא יבאו התפילין לידי בזיון בידם.
אבל לצורך גופם כגון בשביל שישמרו אותו מהמזיקים, או לצורך מקומם, מותר לטלטל אותם כדין כלי שמלאכתו לאיסור, שמכל מקום יש עליהן תורת כלי ומלבוש, שהרי היוצא בהן לרשות הרבים פטו,ר הואיל והן דרך מלבוש ותכשיט כמבואר בסימן שא.
העולה מהאמור: תפילין נחשבים מוקצה קל שמותר לטלטל אותם לצורך שימוש במקומם. אבל במקרה שיכולים לבוא לביזיון יכול לטלטל אותם מכל מקום. (כמו כן, יכול האדם לטלטל אותם על ידי 'הערמה', על ידי שיצטרך את מקומם לאיזה שימוש כל שהוא, ועל ידי כך יטלטל אותם למקום שחפץ).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].