חממו בתנור אחד שתי תבניות מגולות, בתבנית אחת היה עופות, ובשני היה אורז, האם מי שאכל רק מהאורז צריך להמתין אחריו שש שעות – כמו מאכילת בשר עצמו?
חממו בתנור אחד שתי תבניות מגולות, בתבנית אחת היה עופות, ובשני היה אורז, האם מי שאכל רק מהאורז צריך להמתין אחריו שש שעות – כמו מאכילת בשר עצמו?
האורז נעשה 'בשרי' מחמת ה'אדים' שעלו מן העופות, ואסור לאוכלו בחלב, וכמו"כ יש להמתין אחריו שש שעות, כמו אורז שהתבשל בסיר אחד עם בשר.
כתב בשולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב (סימן צב סעיף ח): מחבת של חלב שנתנו בכירה תחת קדירה של בשר, הזיעה [ה'אדים'] עולה ונבלע בקדירה, ואוסרתה.
הגה: אם היה חלב במחבת, בעינן ס' בתבשיל שבקדירה נגד החלב שבמחבת. וכל זה מיירי שהמחבת מגולה והזיעה עולה מן המאכל עצמו לקדירה שעליה (ארוך), וגם מיירי שהוא בקרוב כל כך שהיד סולדת בזיעה במקום שנוגע בקדירה.
אבל אם אין היד סולדת בזיעה, הכל שרי. ולכן תולין בשר לייבש על קדירות של חלב, ולא חיישינן לזיעה שעולה (פסקי מהרא"י סימן ק"ג). וכן אם המחבת מכוסה, הכל שרי מידי דהוי אשתי קדירות נוגעות זו בזו דאין אוסרין זו את זו בנגיעה, כל שכן בזיעה. (מרדכי פרק כ"ה), מיהו לכתחלה יש ליזהר בכל זה (הגהות ש"ד).
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?