Ask The Rabbi

נושא: תפילה

מצב גדלות רק לדתיים?

שלום לכם, במאמר שבאתר בנושא "טיפול במצב של עיבור נפשי" מוסבר הגדלות כך: גדלות – כאחד שכבר גדל והתפתח לאישיות עצמאית. וזה מבטא שהנפש האלוקית כבר קיימת בזכות עצמה ומבטאת את עצמה כראוי. הביטוי הנפשי של זה הוא יכולת לצאת ממציאות האגו והאנוכיות ולהסתכל על המציאות בצורה נכונה ואמיתית, אלא שבזה עצמו יש גדלות ראשונית שכנגד עולם הבריאה, ויש גדלות עליונה שכנגד עולם האצילות, וכפי שיבואר. שאלתי: האם ניתן להסיק כי אדם שאינו מכיר את המושג נפש אלוקית והמשמעות (כמו למשל כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות), אין לו סיכוי להגיע לגדלות באמת? תודה. 

שלום רב, יש לזכור, כי גם יהודי שאינו שומר תורה ומצוות יש בתוכו נשמה אלקית, לא פחות מאדם שומר מצוות, אלא שמחמת סיבות מסוימות, שלרוב אינן תלויות בו, אלא ברצונו של "מסבב הסיבות", לא התחנך ואינו יודע על הדרך הנכונה לנהוג. לעומת זאת, יכול להיות אדם שמקפיד על קלה וחמורה, ובכל זאת, הכל נובע מתוך מקום של "לקבל שכר" או סיבה אחרת, ברמה כזו של יניקה או אפילו עיבור. לכן, לא ניתן לעשות כנראה, חלוקה גורפת בעניין זה. אבל בהחלט ניתן לומר, כי כיון שגדלות אמיתית בצורה השלימה שלה, היא התגלות מוחלטת של הנשמה האלקית, וזה חייב לעשות במקביל לקיום ייעודה בעולם, ובמימוש כל היכולות הרוחניות שלה, וממילא - קיום מצוות. אבל אין זה מדד מוחלט. יכול להיות אדם שלא מקפיד על הכל (לא בגלל שמונע מאינטרסים, אלא בגלל שלא יודע וכו') ומבחינה פנימית - יש לו רצון ושאיפה להתמסרות מוחלטת וחוסר התרכזות בעצמו, הרבה יותר מאחרים. זאת אומרת, יתכן מצב שהוא מגלה יותר הנשמה האלקית שבו, למרות שלא מודע כלל שזו הנשמה האלקית, ואין זה בא לידי ביטוי במצוות שבין אדם למקום. ויש להוסיף גם, כי בדרך כלל, חוסר עשיית מצוות, וכל שכן עשיית דברים אסורים, מטמא את הנפש וממילא מחליש אותה. אך שמדובר על אדם שהוא בגדר של "תינוק שנשבה" שאין זה באשמתו, יש לומר, שזה כלל לא פוגע בעוצמתה של הנשמה האלקית שבו. בשורות טובות ושבת שלום

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].