נושא: כללי

ממונות.

באם ישנה חברת בריאות הנותנת לכל ילד המובטח בה הנחה בקניית 'משקפיים', ואחד מהילדים מימש את הזכות, ולאחמ"כ נשברו משקפיו, ורוצה לקנות שוב בהנחה זו, ע"י שיקח זכות אחיו – (בלא ידיעת החברה שזכות זו היא של אחיו השני), האם מותר הדבר?

כיון שזהו נגד רצון החברה המבטחת, ו'כל תנאי שבממון קיים', - אסור הדבר.

מקורות

מבואר בריבוי מקומות וכן נפסק להלכה, ש"כל תנאי שבממון קיים" (ראה למשל שו"ע אבן העזר קיא סעיף סז).


ומאחר וחברת ביטוח היא חברה פרטית, וכל תנאי שעושים הם בממון – קיים. ומאחר ולפי תנאי החברה, אין ביכולת לקבל הטבת הנחה זו פעמיים לאותו הילד, (שלפי שיקול דעת החברה אי"ז שווה להם כלכלית), הרי שאסור לו לשקר להם.


[ועניין זה הוא גם בחברה של נוכרים, כמבואר בשולחן ערוך הרב חושן משפט הלכות אונאה וגניבת דעת (הלכה יא) וז"ל: וכל דין אונאה אינו אלא בישראל, אבל נכרי הטועה בשיווי המקח או בשיווי המטבע אין צריך להודיעו טעותו, שנאמר אל תונו איש את אחיו, אחיו ולא נכרי.


אבל אסור להטעותו בין בשיווי מקח בין בחשבון כמו שיתבאר בהלכות גזלה. וכן כל מרמה שבעולם אסורה במקח וממכר אפילו לנכרי, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח אף על פי שהוא נכרי שהרי זה מטעהו וגונב דעתו אם אינו מודיעו, והרי זה כגונב ממנו ממון, ואסור מן התורה כמו שיתבאר בהלכות גזלה].