Ask The Rabbi

נושא: תפילה

מחיצה בשבת

האם מותר לתלות מחיצה במבואה של בית הכנסת לצורך כניסת נשים לאירוע של בר מצווה הנערך בשבת?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מה המקור לאיסור עשיית אוהל בשבת והאם יש הבדל בין אוהל למחיצה. ב) האם יש הבדל בין עשייתו באופן קבוע לארעי. ג) האם יש הבדל לאיזה צורך נעשית המחיצה.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך בסימן שטו סעיף א', אסור לעשות אהל דהיינו גג המאהיל עליו להגן מאיזה דבר כגון מן החמה או מן הגשמים או מאיזה דבר אחר, אפילו הוא עראי שאינו עשוי להתקיים, ואפילו אין מחיצות תחתיו, כגון שפורס מחצלת על גבי ארבע קונדסים, אעפ"כ כיון שעשוי כדי להאהיל ולהגן הרי זה אהל גמור, ואסרוהו חכמים אף על פי שהוא עראי, גזרה משום אהל קבע שהוא תולדת בונה.
ולפי זה אסור לפתוח מטריה בשבת (קצות השולחן קכ, ח). וכן אסורה פתיחת שמשיה הקבועה בגינה (עיין סעיף יז). וכמו כן פתיחת רשת או גגון על עגלת ילדים (קצות השולחן שם).
ואמנם תוספת אוהל ארעי מותרת, כמובא שם בסעיף ב', שלא אסרו אלא לעשותו בתחילה בשבת אבל אם היה אהל עראי עשוי מבעוד יום מותר להוסיף עליו בשבת, כגון אם היתה המחצלת פרוסה מבעוד יום כדי טפח, שזהו שיעור להיות נקרא אהל, מותר לפרוס אותה כולה למחר ולהוסיף עוד עליה, שהכול אינו אלא תוספת לאהל טפח העשוי מאתמול, ואפילו לפרוס על מחיצות מותר בעניין זה.
ואולם טפח שאמרו הוא חוץ מן הכריכה, דהיינו שהמחצלת כולה אף שהיא כרוכה ונתונה שם מבעוד יום, ויש בעובי עיגול כריכתה כדי טפח ויותר, אף על פי כן צריך שיהיה יוצא ממנה כדי טפח פרוס לאהל, מפני שסביב העיגול אינו נראה כאהל כלל.
ולפי זה מותרת פתיחת דברים האמורים כאשר הם פרוסים טפח (לפי הגאון רבי חיים נאה - 8 ס"מ) – מערב שבת. וכמו למשל הארכת שולחן על ידי פלטות.
והנה לעניין עשיית מחיצה קבועה מבואר שם בסעיף ג', שמחיצה קבועה אסורה בכל ענין, אפילו אינה נעשית אלא לצניעות בעלמא, ואפילו להוסיף עליה תוספת קבוע אסור בכל ענין, ומכל מקום מותר לתלות בשבת סדינים המצוירים לנוי, אף על פי שקבועים שם, כיון שאינן עשויים שם למחיצה.
אבל מותר לעשות מחיצות עראי לכתחילה בשבת, ואפילו עושה אותה כדי להגן מן החמה או מן הצינה אינה כאהל בשביל כך, וכן אם עושה אותה בשביל הנרות שלא יכבה אותן הרוח, ואין צריך לומר שמותר לעשות מחיצות לצניעות בעלמא שלא יהא יושב במקום מגולה, או כגון מחיצה שעושים בשעת הדרשה להפסיק בין אנשים לנשים, וכל כיוצא בזה.
ועל פי זה, תליית וילון וכיוצא בזה, על ידי הידוקה בנעצים, מסמרים וכדומה. וודאי אסור מכל מקום אפילו מוסרת מיד לאחר הדרשה כי זהו בונה כמו שלא נתיר עשיית שולחן עם מסמרים רק לצורך קריאת התורה ומיד לפרק.
אלא כוונת רבינו קבוע בזמן שאינו עומד לזמן ארעי. שאפילו לצניעות אסור כמו בעזרת נשים. מה שאין כן לזמן דרשה בלבד שזהו לזמן ארעי יהיה מותר. אך בכל זה רק תולה ולא קובע אותה בחיבור מסמרים ונעצים שאסור מכל מקום.
אך מחיצת ארעי המתירה אסורה, כמבואר שם, שלעולם אין מחיצת עראי אסורה אלא אם כן עושה כדי להתיר סוכה, או להתיר טלטול, או להתיר שאר איסור, כגון שעושה מחיצה גבוה י' טפחים בפני הספרים בפריסת סדין או מחצלת כדי שיהא מותר לשמש מיטתו באותו חדר, או כדי לעשות שם צרכיו, אסור לעשותה בתחילה בשבת, לפי שבכל מקום שהמחיצה מתירה, היא חולקת שם רשות בפני עצמה, כגון כשמתירה איסור טלטול היא עושה אותו מקום רשות היחיד וחולקת אותו מרשות הרבים או כרמלית שאצלו, וכן בחדר שבו הספרים היא חולקת אותו לשתי רשויות: הספרים הם ברשות בפני עצמה והוא משמש ועושה צרכיו ברשות בפני עצמה, וכיון שהוא עושה אותה כדי שתחלוק רשות בפני עצמה, הרי זה כעושה אהל.
ואמנם אם מחיצה זו היתה כבר פרוסה מערב שבת טפח (8 ס"מ), מותר להוסיף עליה גם כאשר היא מתירה.
העולה מהאמור: שמותר לעשות מחיצה לצורך הבדלה בין גברים לנשים משום צניעות כאשר המחיצה אינה קבועה, וכן לא תולה אותה באמצעות קשר לקיום או מסמרים ונעצים. שבזה יהיה אסור מכל מקום.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].