רציתי לשאול לגבי מה שכתוב בתניא בשער היחוד והאמונה על גבורה עילאה דעתיק יומין (בוצינא דקורדוניתא) אך שמעתי באחד השיעורים של הרב ערד שבכתר אין שמאל כלל, אז איך זה מסתדר? תודה רבה!!
רציתי לשאול לגבי מה שכתוב בתניא בשער היחוד והאמונה על גבורה עילאה דעתיק יומין (בוצינא דקורדוניתא) אך שמעתי באחד השיעורים של הרב ערד שבכתר אין שמאל כלל, אז איך זה מסתדר? תודה רבה!!
המושג של שמאל וימין, בספירות, הוא שימין זה קירבה ונתינה, ושמאל זה ריחוק והסתר - צמצום. כשאומרים שאין שמאל בעתיק הכוונה שלא שייך שם צמצום והסתר (והאמת היא שגם אין ימין בעתיק) והמושג גבורה של עתיק, הוא הצד של התגבורת והעצמת השפע, אך לא בבחינת הסתר וצמצום. במאמרי החסידות מוסבר שלמרות שגבורה זה ענין של צמצום והתחלקות, הנה יש הבדל מהותי בין ההתחלקות של הגבורה הרגילה, להתחלקות של הגבורה שבעתיק. שבגבורה הרגילה, הרי ההתחלקות מבטאת, שאין כאן את ה"עצם", רק "הארה" בלבד. וכמו נקודת השכל שמתחלקת לפרטים, הרי בפרטים כבר אין את עצם הרעיון ממש. ולכן כתוב שבבינה יש כבר ירידה משמעותית בעוצמת האור, כפי שהיה בחכמה. לעומת זאת כשמדברים על הגבורה של עתיק, הרי אמנם יש התחלקות (שזה ענין הגבורה), אך לא התחלקות באופן של ירידה מהעוצמה של הדבר כפי שהוא, אלא העצם בעצמו נשאר, אלא שמתחלק לעוד חלקים. וכמשל הגשם, שכל טיפה היא כמו הטיפה השניה למרות החלוקה בניהם.
אתר האינטרנט “דעת – יהדות באור החסידות והקבלה” מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.