Ask The Rabbi

נושא:

ברכת חודש תשרי

למה לא מברכים את חודש תשרי?

מובא הטעם לכך כדי לערבב  את  השטן שלא  ידע  בדיוק מתי יחול  ראש  השנה, ויש לכך רמז מן הכתוב "בכסה  ליום חגינו"-  שזמנו  של   ראש השנה  צריך  להיות מכוסה.


ישנם שכתבו  שהטעם מן  הפסוק "בכסה ליום   חגינו"  הוא רמז בלבד,  והטעם  העיקרי הוא  משום  שכל  ענינה של ברכת  החודש זה לפרסם שבשבוע הקרוב יחול ראש חודש, לפי  שלא כל העם יודע בוודאות  מתי  יחול   ראש  החודש  הקרוב,   אבל  ראש  השנה    -זמנו  מפורסם.


בהיום יום כה אלול מביא הרבי כך:


אדמו"ר הזקן סיפר: בהיותי במעזריטש  שמעתי ממורי ורבי הרב המגיד ממזעריטש  בשם מורו רבו הבעש"ט נשמתו עדן: החדש השביעי שהוא החדש הראשון לחדשי השנה, הקב"ה בעצמו מברכו בשבת מברכים שהוא השבת האחרון דחודש אלול, ובכח זה ישראל מברכים את החדשים י"א פעמים בשנה, כתיב "אתם נצבים היום", דהיום קאי על ראש השנה  שהוא יום הדין, וכמו שכתוב "ויהי היום" גו' ותרגם "והוה יום דינא רבא", ואתם נצבים קיימים ועומדים, והיינו שזוכים בדין, ובשבת שלפני ראש השנה שהוא שבת האחרון דחדש אלול קוראין אז פרשת אתם נצבים, דזהו ברכתו של הקב"ה, בשבת מברכים חדש השביעי שהוא המשובע והמשביע ברוב טוב לכל ישראל על כל השנה.

מקורות

שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.


שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.


זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.


שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.


יסוד יוסף סוף פ"ב.


קב הישר פ"ב בסופו.


דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.


נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.


אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.


שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.