Ask The Rabbi

נושא: תפילה

אמירת 'תחנון' ביום הכנסת ספר תורה

אם ישנה 'הכנסת ספר תורה' בעיר מסויימת, וחלק מועט מן המניין יודע מכך ואפשר שישתתף בו, אך חלקו הגדול אף אינו יודע מכך ולא ישתתף בו, מה הדין במניין זה לגבי אמירת 'תחנון'?

תשובה: בכדי לענות על כך יש לדון בפרטים הבאים: א) מה הדין לגבי אמירת תחנון ביום של הכנסת ספר תורה? ב) האם ישנו הבדל בין בית הכנסת בו נערכת ההכנסה לבין בתי כנסת אחרים בעיר? ג) האם ישנו הבדל האם האנשים שבמניין הולכים להשתתף בהכנסת ספר תורה, או מספיקה ידיעה מההכנסה ושמחה כללית על כך?

ראשית יש להביא המובא בדברי האחרונים, שהמנהג הוא שאין אומרים תחנון בשמחת הכנסת ספר תורה.

וטעם הדבר שאין אומרים תחנון כתב בספר שירה חדשה (עמוד פג), מפני שחינוך ספר תורה דומה לשמחת נישואין, וכשם שאין אומרים תחנון כאשר חתן נמצא בבית הכנסת, כמו כן אין אומרים תחנון בזמן שמכניסים את הספר תורה החדש לבית הכנסת.

ובזה עצמו יש הסוברים שרק בתפילה הסמוכה להכנסת הספר תורה אין אומרים תחנון, למשל אם ההכנסה נערכת לאחר תפילת מנחה, אזי בתפילת מנחה שלפניה אין אומרים תחנון (חתן סופר הלכות תפילה פרק ד').

ויש סוברים לנהוג שבכל התפילות שמתפללים ביום הכנסת הספר תורה אין אומרים תחנון, ולא רק בתפילה הסמוכה להכנסה (אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ו' אגרת ה,תריב).

וכן משמע בשאלות ותשובות ישיב משה (סימן שלח) שאין אומרים תחנון רק יום אחד.

ומה שכתב 'רק יום אחד', הכוונה היא לומר שגם לפי המנהג שהיה נהוג באותו המקום (בגרב'ה) שהולכים להתפלל אצל הספר תורה החדש בבית בו הוא נמצא - כמה ימים לפני הכנסתו לבית הכנסת, מכל מקום אין אומרים תחנון אלא רק באותו היום בו מכניסים את הספר תורה בפועל (נטעי גבריאל הכנסת ספר תורה פרק י' הערה ב').

והנה ברוב המקומות הנזכרים לעיל באי אמירת תחנון בהכנסת ספר תורה, מדובר על המקום בו נתאספו האנשים לכבוד ההכנסה והשמחה, וכן כתב בילקוט יוסף הלכות נפילת אפים סעיף כג.

אמנם באגרות קודש מאדמו"ר הריי"צ שם מובא, שאי אמירת התחנון הוא בכל העיר כולה, ובלשונו בתיאורו את יום הכנסת הספר תורה בימים עברו כותב כך: 'היום של ההכנסת ספר תורה היה יומא דפגרא אשר לא אמרו תחנון, וכל אנשי העיר היו מתעתדים אל השמחה לכבוד התורה חסידים ואנשי מעשה היו טובלים קודם התפלה ובשעת התפלה היו נרות דולקין בבית הכנסת'.

ומדבריו משמע שאי אמירת התחנון היה בכל העיר כל אותו היום.

אמנם אין מכך הוראה ברורה לכל מקום, מאחר ובתיאורו מתאר מפורש שכל בני העיר היו באים ומשתתפים בשמחה, וכלשונו 'וכל אנשי העיר היו מתעדים אל השמחה'.

וכפי שכותב בתיאורו לפני כן גם כן:

'והמנהג המקובל במדינתינו הוא אשר איזה ימים לפני הסיום והכנסת התורה לבית הכנסת, מפרסמים בכל בתי הכנסיות שבעיר, אשר ביום פלוני יתקיים בעזרת השם יתברך סיום התורה והכנסתה בבית הכנסת, ומזמינים את כל המתפללים לבא לתת כבוד לתורה, היינו גם אלו שלסבה מן הסבות כנהוג בין בעלי בתים בעניני כבוד וכדומה או קנאה ושנאה אין רוצים לבא להשתתף בסיום הספר, אבל ענין נשיאת הספר והליכתה לבית הכנסת הוא ענין כללי שהכל צריכים להשתתף בזה בשביל כבוד התורה בשעה שישאוה לבית הכנסת'.

[וצריך עיון בסידור 'תפילת מנחם' שיצא לאור על ידי הרב לוי ביסטריצקי ע"ה עם הוראות ומנהגי חב"ד, כתב שם על פי אגרת האמורה, שביום הכנסת ספר תורה אין אומרים תחנון בכל אותו היום בכל העיר כולה, שלכאורה משמע מסתימת דבריו שאין הבדל באם משתתפים או לא, בעוד שמהאגרת האמורה משמע מפורש שכל בני העיר היו משתתפים בשמחה, ואולי לכך גם כן כוונתו.]

העולה מן האמור: שאי אמירת תחנון בזה הוא 'מנהג ישראל', אך לפי הספרדים וכן הרבה קהילות ישראל הוא רק בתפילה הסמוכה להכנסת הסתפר תורה, וכן רק במקום ההכנסה והסיום. אך לפי מנהג חב"ד אי אמירת תחנון הוא בכל היום כולו, וכמו כן כל בתי הכנסת המתעדים להשתתף בשמחה אין אומרים בהם תחנון.

ועל פי זה בנידון האמור, כאשר רוב אנשי המניין אין בכוונתם להשתתף בהכנסה ואף אין יודעים מכך, צריכים הם לומר תחנון, ואפשר שהאנשים היחידים שבמניין שבכוונתם להשתתף בשמחה לא יאמרו לעצמם תחנון ויעשו זאת בלי הבלטה יתירה

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].