כיצד ניתן להסביר את הכלל ההלכתי שאין למדים מלפני מתן תורה? הרי הרבה דברים לומדים מהאבות והשבטים ובכלל מכל סיפורי התורה שהיו לפני מתן תורה?
כיצד ניתן להסביר את הכלל ההלכתי שאין למדים מלפני מתן תורה? הרי הרבה דברים לומדים מהאבות והשבטים ובכלל מכל סיפורי התורה שהיו לפני מתן תורה?
הרבי מבאר, שהכלל ש"אין למדין" הוא רק בנוגע להלכה, כי באה התורה וחידשה הלכה. אך לגבי תכונות הנפש, אפשר ללמוד גם מלפני מ"ת, לפי שאין הבדל בענין זה מלפני מ"ת ללאחריו.
ובפנימיות הענינים, האבות הגיעו עד שרש הנבראים ולא למעלה מזה. עבודתם היתה ברוחניות, ולא יכלו להחדיר קדושה בגשמיות. ולכן אין למדין מלפני מ"ת, כי שנתינתה תורה, נתהוו אופנים ודרכים חדשים כיצד להגיע מעומק רום אל עומק תחת, וממילא נתחדשה הלכה.
אך בנוגע לתכונות הנפש למדין, כי בקיום התורה והמצוות מבררים את חטא עץ הדעת, ולזה חשוב תכונות הנפש שלפני מ"ת. שבכדי לבררם, צריך לדעת מיהו המתברר (אך בנוגע למברר וכיצד מבררים, אין למדין, כי התחדש בזה במ"ת).
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.