Ask The Rabbi

נושא: תפילה

שכל מול רגש

1) בקשר לשיעור "השכל מול הרגש" – איך מזהים אם השכלה מסויימת, היא תוצר של שכל אמיתי, או שהשכל עובד בשרות הלב שמעוניין להגיע לתאוריה שתצדיק אותו? 2) הבנתי מהשיעור "ששכל מאיר לעצמו" הכוונה מאיר את עצם העניין, לאו דווקא את עצמי – אני, אלא גם את הזולת עצמו איך שהוא באמת ולא איך שהוא ביחס אליי, וכן את המציאות עצמה, לפני מה שזה אומר לגביי, ולמעשה זה אומר שצריך לשאוף לחוות את המציאות כמה שיותר דרך השכל, ומתוך הראיה האובייקטיבית על ידי הבינה נולדים הרגשות המתאימים  לכל מציאות. השאלה אם לזה הייתה הכוונה. 

הבחנה זו בין שכל אמיתי או שכל שנועד לתרץ את מאווי הלב, היא בעצם במילים אחרות, הבחנה בין שכל של נפש אלוקית לבין שכל של נפש בהמית. הנפש הבהמית עיקרה לב, מידות, והשכל שיש לה הוא לתרץ את משיכתה אחר תאוות ליבה. לעומת זאת הנפש האלוקית עיקרה מוחין ושכל, אלא שתפקידה להשפיע גם על הלב. בתניא פרק ט' מוסבר שהנפש האלוקית שורה בעיקר במוח ומשם נמשכת גם ללב, ולעומת זאת נפש הבהמית עיקרה בלב אלא שאח"כ זה עולה גם למוח. לפי זה אפשר לומר, שהבחינה לראות האם הסברות השכליות שעולות לי במוח הם מנפש אלקית או בהמית, זה מה בעצם הגיע קודם. אם דבר ראשון התאוותי ורציתי את הדבר בליבי, ואחר כך התחלתי למצוא תירוצים למה הדבר הזה חשוב ונצרך, ויעזור לי או לאחרים וכדומה, הרי זה סימן שהמוח עובד בשירות הלב. אבל אם הרעיון התחיל כהכרה שכלית בחשיבותו ובערכו, ומתוך התבוננות בחשיבותו נוצר אחר כך, גם נטיה רגשית אליו, הרי זה סימן שזה שכל טהור, של נפש אלוקית, "מוח שליט על הלב." ולגבי העניין השני, בהחלט נכון מה שכתבת, ההבדל הגדול בין שכל לרגש, ששכל רואה את העניין בשלימותו, והלב מתוך ראיה מאוד סובייקטיבית, ולכן עיקר עבודת האדם, היא מוח שליט על הלב, שחייו יתנהלו על פי הכרה שכלית ולא אחרי נטיית ליבו בלבד. אלא שגם בזה עצמו יש דרגות, יש שכל "אנושי" מוגבל, של נפש שכלית, ויש שכל אלוקי, שזה בעצם השכל של התורה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].