Ask The Rabbi

נושא: תפילה

קשירת ספר תורה

האם מותר לקשור ספר תורה בחגורה באמצעות קשר ועניבה על גביו, אם לא יקראו עוד בספר תורה באותה שבת?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מה דינו של עשיית קשר ועניבה על גביו לגבי מלאכות שבת. ב) האם יש הבדל אם מעוניין להתיר את הקשר באותו יום וכן אם יש הבדל אם מדובר לצורך מצוה או לא.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך הרב בסימן שיז, סעיף א', שהקושר והמתיר הם מאבות מלאכות, שכן במשכן היו ציידי חלזון קושרים ומתירים ברשתותיהם, שכל רשתות עשויות קשרים, והם קשרי קיימא, ופעמים שצריך ליטול חוטים מרשת זו ולהוסיף על זו, ומתיר מכאן וקושר מכאן.
ואמנם מן התורה אינו חייב אלא על קשר של קיימא העומד להתקיים לעולם, דהיינו שקושרו על דעת שישאר כן כל זמן שאפשר לו להיות קיים, - וכל זמן שלא יצטרך לו להתירו. ואף על פי שאפשר שיצטרך לו להתירו בזמן קרוב ויתירנו, אף על פי כן, הואיל וכשקושרו אינו קוצב זמן בדעתו מתי יתירנו, ואפשר שישאר כן לעולם, הרי זה נקרא קשר של קיימא וחייבים על קשירתו ועל התרתו.
אך כל זה לאיסור תורה, אבל אם קוצב בדעתו איזה זמן שאז יתירנו בוודאי, אפילו הוא זמן ארוך מאד, אין זה של קיימא מן התורה ופטור בין על קשירתו בין על התרתו, אבל מדברי סופרים נקרא זה גם כן של קיימא, הואיל ועומד להתקיים איזה זמן. ואסור בין לקשרו בין להתירו.
וישנם קשרים שמותר לעשותם, כמבואר שם, שכל קשר שאינו עומד להתקיים כלל, אלא להתירו באותו היום [בתוך 24 שעות], כגון קשרים שבמלבושים ומנעלים, שכאשר לובשן שחרית קושרן, וכשפושטן ערבית מתירן, מותר לקשרם ולהתיר אותם בשבת.
[יש אומרים שכל קשר שאינו עומד להתקיים שבעה ימים, אינו נקרא קשר של קיימא - אפילו מדברי סופרים, ומותר לקשרו ולהתירו בשבת. ואפילו אם רוב הפעמים דרכו לקיימן שבעה ימים, אלא שלפעמים גם כן מתיר אותו בתוך שבעה, אם קשרן בסתם, אינם נקראים קשר של קיימא. ולענין הלכה יש להחמיר].
והנה נחלקו הפוסקים בגדר קשרים האסורים - מצד חוזק ואיכות הקשר, שיש אומרים, שאין חייבים מן התורה אפילו על קשר העומד להתקיים לעולם, אלא אם כן הוא מעשה אומן, דהיינו שהוא קשר חזק ואמיץ כקשרים שהאומנים עושים בשעת מלאכתן. אבל הקושר קשר של קיימא - ואינו מעשה אומן, פטור. אבל קשר שהוא מעשה אומן, אפילו אינו עשוי להתקיים כלל אלא להתירו ביומו, אסור מדברי סופרים לקשרו ולהתירו בשבת, גזרה משום קשר מעשה אומן העשוי להתקיים לעולם, שחייבים עליו מן התורה.
ויש חולקים ואומרים שאין חילוק כלל בין מעשה אומן למעשה הדיוט, שאפילו קשר שהוא מעשה הדיוט, חייבים עליו מן התורה אם הוא של קיימא. ואם אינו עומד להתקיים כלל, בעניין שמותר במעשה הדיוט, מותר גם כן במעשה אומן.
ולמעשה יש להחמיר כסברא הראשונה. ולכן נהגו ליזהר שלא לקשור או להתיר שום קשר שהוא שתי קשרים זה על זה, אפילו הוא עומד להתירו ביומו, מפני שאין אנו בקיאים איזה קשר נקרא מעשה אומן שאסור לקשרו ולהתירו אפילו אינו עומד להתקיים כלל, וכל קשר אמיץ שהוא קשור הדק היטב יש להסתפק בו שמא זהו מעשה אומן, וב' קשרים זה על גבי זה הוא גם כן קשר אמיץ.
ומכל מקום, במקום צער אין להחמיר בדברי סופרים, ומותר להתירו אם אינו עומד להתקיים כלל, בעניין שמותר בוודאי מעשה הדיוט, כיון שלפי סברא האחרונה מותר אפילו בוודאי מעשה אומן.
ואמנם העושה קשר אחד - ועניבה על גביו מותר כמבואר שם, שהקושר שתי דברים יחד - בקשר אחד ועניבה על גביו, אין להסתפק בו כלל בקשר מעשה אומן, ומותר לקשרו ולהתירו בכל ענין - אם אינו עומד להתקיים כלל, אלא מתירו באותו היום.
והנה לצורך מצוה, או צורך גדול, אזי כל קשר שאינו נקרא של קיימא מן התורה אלא מדברי סופרים, מותר לקשרו לצורך מצוה, כגון שקושר למדוד אחד משיעורי תורה. ואפילו קשר מעשה אומן מותר לקשור אם אי אפשר למדוד בעניין אחר. כמבואר שם בסעיף ד'.
העולה מן האמור: שמותר לקשור ספר תורה בקשר ועניבה גם אם לא יתירו זאת באותו יום. כאשר אופן קשירה זו חזק יותר מסתם כריכה ותחיבת החגורה זה על גבי זה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].