Ask The Rabbi

נושא: תפילה

קריעת אבילות בנשים

אשה שנפטר אחד מקרוביה, האם היא מחוייבת לעשות קריעה בבגדיה או שאין דין זה חל על נשים?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בכמה פרטים: א) מה המקור לחיוב קריעה על המת. ב) האם חיוב זה חל על כל מת או רק על מתים מסויימים. ג) האם הוא חל רק על גברים או גם על נשים.
ראשית יש להביא את המבוא בשולחן ערוך יורה דעה בסימן שמ סעיף ה', שהעומד בשעת יציאת נשמה של איש או אשה מישראל, חייב לקרוע עליו, ואפילו אם לפעמים עשה עבירה לתיאבון, או שמניח לעשות מצוה מפני שזהו טורח בשבילו, מכל מקום חייב לקרוע עליו.
וכתב הרמ"א, שאמנם אם מדובר בבן אדם שרגיל לעשות עבירה, אין מתאבלים עליו. וכל שכן אם מדובר על מומר לעבודה זרה. ויש אומרים שמומר שנהרג בידי עובד כוכבים, מתאבלים עליו. וכן מומר קטן שהמיר את דתו יחד עם אביו או אמו, מפני שהוא נחשב כמו אנוס, ויש חולקים על כך ואומרים שאף עליו אין מתאבלים, וכן עיקר. וכמו כן בני אדם הפורשים מדרכי צבור, אף על פי שאין מתאבלים עליהם, מתאבלים על בניהם.
ושיעור הקריעה הוא אפילו כל שהוא כמבואר בקיצור שולחן ערוך בסימן קצד אות ו'. ואין צריך לקרוע בשפת הבגד העליונה, אלא אפשר לקרוע אף בשולי הבגד למטה, כמבואר ברמ"א שם בסעיף ב', ואף בכל מקום אחר שירצה, כי העיקר הוא לקרוע מעט מן הבגד, ואף יכול לתפור מיד לאחר שקרע.
אמנם בפועל נהגו האנשים שלא לקרוע אף כשנמצאים ביציאת נשמה, כפי שצריך מעיקר הדין, כמבואר באחרונים ומהם בשדי חמד אבלות – אות קמא, טעם המנהג, מפני שלא ירצו האנשים ללכת לשהות בשעת יציאת הנשמה, בכדי שלא יצטרכו לקרוע, וכן נהגו בירושלים.
בנוסף, כל האמור, הוא דוקא אם ראה את יציאת הנשמה, אבל אם לא ראה אף אם שהה באותו החדר, אין צריך לקרוע, כי אין חל על שמיעה וידיעה רק עלה ראיה ממש. ודין זה הוא שווה בגברים ושנים כאחד, שאף הם צריכות לקרוע מעט בשולי הבגדים, כמבואר בשולחן ערוך שם סעיף יא.
ואמנם אשה שקורעת על אביה או על אמה, תקרע תחילה את הבגד התחתון שמתחת בגדיה העליונים, ומחזירה את הקרע ומחברת אותו על ידי סיכת ביטחון בכדי שלא יתראה בשרה משום צניעות, ורק לאחר מכן קורעת את הבגד העליון, כמבואר בשולחן ערוך שם סימן שיא, ובקיצור שולחן ערוך סימן קצה סעיף ג'. ואמנם אין חיוב לקרוע את הבגד הסמוך לבשרה כמו שנוהגים היום ללבוש, ולכן אף אם מעל בגד זה יש כמה בגדים שעליה לקרוע כמו שמלה וחולצה וכדומה (או באיש – חלפיה וחולצה), נשאר בשרה מכוסה.
ובאמת בהרבה בגדי נשים ישנו שפה גבוה בצווארון שהוא חלק מעיקר הבגד, וכאשר קורעים זאת מעט, ניכרת הקריעה ומכל מקום אין מתגלה מקום בשרה במקום הצנוע, ויכלה לקרוע שם מעט ומפסיק. כמבוא בשאלות ותשבות שבט הלוי חלק ג' סימן קסז.
ואיך שלא יהיה הקורע לנשים על אב או אם יש לדקדק שיהיה בצניעות הראויה, ולכן את הבגד העליון יש לקרוע בפרהסיה כפי הנצרך מעיקר הדין, אמנם את הבגד התחתון יכולים לקרוע בצנעה, כמבואר בשאלת ותשובות מנחת יצחק חלק ט' סעיף קכו. וכן שלא יהיו שם אנשים רק יעשו כן בתוך ציבור הנשים.
וחיוב קריעה הוא מדרבנן וכל העובר על כך חייב מיתה בידי שמים, כמבוא בגמרא במסכת מועד קטן דף כד. וטעמו משום לעורר את הבכי והצער על המת, או בכדי להסיח דעת ממחשבות האבל, שיחשוב על הפסד בגדיו. ועוד טעמים על פי קבלה, שהוא מורה על גזר הדינים שישנו עליו בעת זו.
ונשים שלא הלכו ללוויה בבית הקברות, יקרעו לפני הוצאת המת מן הבית, כמבואר בשאלות ותשובות באר משה חלק ב' עמוד קיז.
העולה מן האמור: קריעה הוא חיוב מן הדין שיש לעשותו על מת שחייבים להתאבל עליו והוא מצוה מדברי סופרים. ונשים חייבות בזה כמו אנשים.
אמנם כמובן שיעשו זאת בצניעות הראויה, באופן שלא יתגלה בשרה, ותעשה זאת רק בפני ציבור הנשים העומדות שם ואם אינם הולכים לבית הקברות, יעשו את הקריעה לפני הוצאת המת מהבית.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].