נושא: כשרות

עשרת ימי תשובה

קראתי באתר מאמר על עשרת ימי תשובה שמסביר מדוע אומרים שישנם "עשרת ימי תשובה" בעוד שבפועל מחשיבים רק את הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים שמספרם הוא רק ז'. במאמר שהובא באתר הוסבר שבר"ה ויוהכ"פ עצמם ישנם שני עניינים מה שהם נעלים מעשרת הימים של עשרת ימי תשובה ומה שיש בהם עניין שהוא חלק מימי התשובה. אם אפשר לשאול על זה שמסתכלים במאמר חז"ל שהובא במסכת ראש השנה הלשון היא "עשרה ימים שבין ר"ה ליום הכיפורים" – ומזה משמע שחכמים סופרים עשרה ימים בין ראש השנה ליום הכיפורים וזה לא ייתכן בשום אופן כי בין ב' תשרי לי' תשרי יש רק שבעה ימים?!

מקורות

כתב בשולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פט סעיף ג): מיהו אם אין בשר בתבשיל, רק שנתבשל בקדירה של בשר, מותר לאכול אחריו גבינה, ואין בו מנהג להחמיר.


והקשה בש"ך (ס"ק יט): לקמן ריש סי' צ"ה יתבאר דאפי' לאכלו עם גבינה מותר, דהוי נ"ט בר נ"ט? [שלמרות שאסור לכתחילה לעשות נ"ט בר נ"ט, מ"מ אם כבר עשה כן, מותר בדיעבד לאוכלו אף עם חלב ממש].


ותירץ: ונראה דהא דאשמועינן הכא דמותר לאכול גבינה אחר כך, היינו אפילו נתבשל בקדרה שלא הודחה יפה, דהוי קצת ממשות של איסור, דבכה"ג אסור לאכלו עם גבינה כמבואר לשם, ושרי הכא. [לאכול אחריו חלב – בלא המתנת שש שעות].


וכתב רבי עקיבא איגר (שם, על דברי הש"ך): לענ"ד י"ל דנ"מ, דאפי' אם בשלו חומץ דחריף, בקערה של בשר, דאין בו משום נ"ט בר נ"ט, אפ"ה מותר לאכול גבינה אחריו. [- ללא המתנת שש שעות].