Ask The Rabbi

נושא: תפילה

נסיעה ללידה בשבת

אשה בהריון שהתחילו לה צירים מוקדמים, ונסעה לבית רפואה בשבת ללא ליווי של אדם נוסף, בפועל לא היה לידה והרופאים אמרו לה שיכולה לחזור לבית. אמנם בבית הרפואה אין אוכל כשר וכדומה, האם יכולה לחזור לבית אם אמבולנס שהנהג גוי ומסכים להחזירה לביתה, לאחר שמסבירה לו שאינה יכולה להישאר כאן בשבת לבד?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מי שנסע לצורך פיקוח נפש האם יכול לחזור לאחר שפסק הפיקוח נפש, והאם יש הבדל על ידי מי חוזר – יהודי או גוי. ב) האם יש הבדל בין אם יהיה לו צער גדול להישאר באותו מקום ואף יכול לבוא לחולשה כמו שאין לו אוכל מספיק לשהות שם וכדומה.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שכט סעיף ט, שכל בני אדם שיוצאים להציל מצד פיקוח נפש, מותרים לחזור יחד עם הכלי זין שלהם בחזרה למקומם. והטעם כתב במשנה ברורה שם, שזהו בכדי שלא להכשיל אותם לעתיד לבוא בפעמים הבאות במצב של פיקוח נפש, שלא ירצו להציל עוד, בכדי שלא יכנסו לאחר מכן למצב בלתי נעים שלא יוכלו לחזור למקומם.
והנה לקמן בשולחן ערוך בסימן תז סעיף ג' מבואר על פי שיטת הרמב"ם בהלכות שבת פרק כז הלכה יז, שלא התירו חכמים סופם משום תחילתם - אלא רק לענין שיש להם רשות ללכת אלפיים אמה לכל רוח, אבל שאר איסורים - אפילו איסורים מדרבנן לא נתבאר שם להתיר, וכל שכן שלא איסורים מהתורה.
ואדרבה מבואר שם, שמה שהתירו לקחת עמהם בחזרתם את הכלי זין אף על פי שמדובר שמותר ללכת עמהם גם ברשות הרבים מהתורה, אין זה משום ש'התירו סופן משום תחילתן', אלא משום שהוא מקום שיש סכנה אם ישאירו שם את הכלי זין, או שאם ישאירו שם עאת הכלי זין, יבואו הגויים לצור עליהם, ויהיו שוב במצב של סכנה, ולכן התירו זאת.
אמנם כתב הרמב"ם בפרק ב' הלכה ג' להתיר לאנשי הצלה לחזור לביתם עם כלי הזין בכל אופן, ולא כתב שזהו דווקא במקום סכנה, וכן בטור ובשולחן ערוך כאן סתמו הדברים שמותר בכל אופן.
וכתבו הפוסקים ליישב זאת בכמה אופנים, ואמנם נחלקו בזה, האם גם איסורים מהתורה נכללים בכלל ההיתר ש'התירו סופן משום תחילתן' או לא. ולמעשה נוטים מורי ההוראה שהכל לפי הענין והמקום והזמן.
ולכן, לכתחילה ודאי שיש לאנשי ההצלה והרפואה הנוסעים בשביל פיקוח נפש, לעשות השתדלות שיהיה מזומן אצלם נהג גוי שיחזירם לביתם עם הציוד שלוקחים. ובשאלות ותשובות מנחת שלמה חלק א' סימן ז' וח' דן שם לענין רופאים קלי הדעת שבודאי יבואו להתרשל ולא לנסוע לקריאת הצלה אם לא יהיה בידם היתר לחזור ברכבם לביתם. וכן בשאלות ותשובות אגרות משה חלק ד' סימן פ' מאריך הרבה בכוח של היתר, אך גם לדבריו דווקא כשאי אפשר לחזור בענין אחר על ידי גוי.
וכן כתב בשאלות ותשובות שבט הלוי חלק ו' סימן כו, שאם על ידי שלא נתיר לחזור או לטלטל ברשות הרבים, יארע שלא יצא להציל כשצריך, הרי ספק זה מחייב אותנו להתירו מן התורה גם בחזרה, ומכל מקום כיון שמצוי אצל חברי הצלה הרבה מקרים של פיקוח נפש, ראוי מאד להקפיד שמלאכת החזרה לביתם יעשה על ידי גוי.
אבל בשעת הדחק כשאין מצוי אצלם גוי, ויקשה עליהם להישאר עד לצאת היום במקום שהגיעו, רשאים לנהוג בעצמם ברכבם ולחזור לביתם, כי אם לא נתיר להם, עלולים להתרשל ולחפש סיבות שונות להתחמק מלצאת להציל נפשות. וכמבואר בספר קנין תורה חלק ד' סימן לט, שאין להחמיר על המתנדבים להצלת נפשות בחזרה כלל כאשר אין נכרי שיחזירם, אלא אם כן הוא בעצמו ירצה להישאר או שהוא קרוב למוצאי שבת.
ואדם פרטי שנסע ללוות חולה, בודאי יש לו להימנע מלחזור לביתו באיסורים מהתורה, ואין להתיר לו אלא על ידי גוי ובשעת הדחק גדול. כמבואר בתשובות והנהגות חלק ג' סימן קה, שלא סמכו על המקלים אלא באנשי הצלה שמצב זה מצוי אצלם, ושלא יתרשלו כשלא נתיר להם לחזור כשאין גוי, אבל איש פרטי יש לחשוש למחמירים באיסורים מהתורה, ורק באיסורים דרבנן על ידי ובשעת הדחק, שהוא אדם חלוש ומפונק וקשה לו מאד לישאר חוץ לביתו זמן רב. או שהוא אדם חלוש וחולני, ואם יהיה בידו להיות בביתו כל השבת יגיע למצב של 'נחלש כל גופו או נפל למשכב', שאזי מותר לו לחזור לביתו על ידי נהג גוי אם הוא בתוך התחום.
העולה מהאמור: שבמקרה האמור מותר לאשה לחזור לביתה בשבת על ידי נהג אמבולנס גוי, ובפרט שהיו לה צירים מוקדמים, שמורים על חולשה יתירה ושצריכה לשמור על עצמה, ונחשב כשעת הדחק וצורך גדול, ואף ניתן להחשיבה בגדר 'חולה שאין בו סכנה' אם חלושה בגופה, שמותר לעשות מלאכות אפילו של תורה על ידי גוי.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].