Ask The Rabbi

נושא: תפילה

מעדניות איסור

בסופר גדול אצלנו יש מעדניה עם גבינות ישראל ומעדניה עם גבינות גויים. אחד העובדים מצא שם גבינה שלא ידוע מאיזו מעדניה היא. האם אפשר להתיר את הגבינות הללו כי איסור גבינת גויים הוא מדרבנן, וספיקא דרבנן לקולא?

כדי להבין כל זאת, נצטרך להקדים מהו הטעם לאיסור של גבינת גויים, מצד מה אסרו אותו חכמים ובאיזה רמה איסור זה קיים.
והענין בזה הוא, שחכמים אסרו גבינות של גויים מחשש שמא העמידו (גיבנו) את הגבינה באמצעות קיבה של בהמה נבילה. מן התורה גבינות הגויים מותרות, כיון שרוב הגבינות שלהם לא הועמדו בקיבת נבילה, והולכים אחר הרוב. אך כיון שמדובר בחשש מצוי אסרו חכמים את כל גבינות הגויים.
גבינה שיש ספק אם היא של גויים אין להתירה על סמך ספק ספיקא:
הש"ך כתב בשם איסור והיתר שאם יש ספק לגבי גבינה מסויימת אם היא של נכרי או של יהודי – הולכים להחמיר והגבינה אסורה. לדבריו: אין לומר בזה ספק ספיקא (ספק של נכרי ספק של יהודי, ואם תאמר של נכרי שמא לא העמיד אותה בקיבה נבילה), שמאחר שחכמים אסרו את כל גבינות הגויים הרי כל גבינה של נכרי היא וודאי איסור, וכבר לא ניתן לומר שמא לא העמיד אותה בקיבת נבלה, ונמצא שיש כאן רק ספק אחד האם היא של נכרי או של יהודי.
גבינה שיש ספק אם היא של גויים אין להתירה על סמך ספק דרבנן לקולא:
עוד מבואר בש"ך שאין להתיר גבינה זו המסופקת מדין ספק דרבנן לקולא, שכן מה שאנו אומרים שחכמים לא גזרו על ספק וממילא יש להקל בספק של דבריהם הוא רק בדבר שעיקר איסורו מדבריהם, והיינו שגזרו עליו משום חשש אחר שמחוץ לגופו, כמו לדוגמא בישולי נכרים שמצד עצמם אין בהם איסור כלל וגזרו עליהם כדי שלא יבואו להתחתן עם הגויים, אבל דבר שחכמים אסרו מפני חשש של איסור תורה בדבר עצמו כמו גבינת גויים שיש בה חשש לאיסור תורה של נבילה (ואף ללא גזירת חכמים היה כאן חשש איסור) – אין אומרים בזה ספק דרבנן לקולא.
הש"ך סיכם מספר חילוקי דינים בענין ספיקות באיסורי דרבנן :
ספק ספיקא באיסור תורה מותר אע"פ שהוא גם ספק דרבנן:
ספק ספיקא באיסור תורה מותר אף על פי שהוא גם ספק דרבנן, שכן האיסור תורה מותר מצד הספק ספיקא, ולהתיר את האיסור דרבנן די בספק אחד. לדוגמא: לגבי ציר של דג טמא ההלכה היא שאם יש בו שמנונית אסור מהתורה, ואם אין בו שמנונית אסור מדרבנן. במקרה שיש ספק לגבי דג כשר האם נמלח עם דג טמא או לא – יש להתיר את הדג הכשר מטעם ספק ספיקא, ספק האם נמלח עם הדג הטמא, ואם תאמר שנמלח איתו שמא לא היתה שם שמנונית. ספק ספיקא זה מועיל לעניין האיסור תורה במקרה שיש שמנונית, ולגבי האיסור דרבנן כשאין שמנונית די בספק אחד (ספק האם נמלח עם הדג הטמא).
הש"ך חילק את איסורי דרבנן לשלש קבוצות מן הקל אל החמור:
איסור דרבנן מחמת חומרא:
א דבר שחכמים אסרו מחמת חומרא יתירה שלא מן הדין, כגון בשר שנתעלם מן העין – אם התערב ברוב היתר הרי הוא בטל אפילו הוא חתיכה הראויה להתכבד (וכל שכן במקרה של ספק, שאומרים בו ספק דרבנן לקולא).
איסור דרבנן מחמת חשש שמחוץ לגופו:
ב דבר שחכמים אסרו מן הדין, אך לא מחמת חשש שבגופו אלא מחמת חשש שמחוץ לגופו, כגון בישולי גויים או מוקצה או ציר של דג טמא או ביצת נבילה – אינו בטל ברוב היתר אם הוא דבר חשוב. אך מצד שני אומרים בו ספק דרבנן לקולא, כגון אם יש ספק לגבי ביצה מסויימת אם היא ביצה של תרנגולת כשירה או ביצה של נבילה הולכים להקל והביצה מותרת.
איסור דרבנן מחמת חשש שבגופו:
ג דבר שחכמים אסרו מחמת חשש לאיסור תורה בגופו, כגון גבינות נכרים – אין אומרים בו ספק דרבנן לקולא, אלא עשאוהו כאיסור תורה (אכן במקרה שגבינה שיש לגביה ספק אם היא של ישראל או של נכרי התערבה ברוב היתר, הרי היא בטלה אפילו היא חתיכה הראויה להתכבד).
ועל פי כל זה מובן, שבגבינה של גויים אין אומרים ספק דרבנן לקולא, כיון שזהו איסור שחכמים אסרו מחמת חשש לאיסור תורה בגופו, ולכן הגבינה שנמצאה אסורה.
ובזכות שמירת הכשרות, נזכה לביאת משיח צדקנו תיכף ומייד ממש..

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].