למדתי את אומנות המילה, מי שלימדני התנה שלא אמול בעירו, האם אני מחוייב לתנאי?
למדתי את אומנות המילה, מי שלימדני התנה שלא אמול בעירו, האם אני מחוייב לתנאי?
החתם סופר דן גבי שוחט שנתן 'כתב קבלה' לאחד והתנה עמו שלא ישחט במקום זה, והעלה החתם סופר שמהני התנאי כיון ששכרו של השוחט בנתינת 'כתב קבלה' היא העובדה שהתלמיד לא ישחט במקומו. משמע מכך שאם התלמיד היה משלם לו על הלימוד בפני עצמו – אין השוחט יכול להגביל את תלמידו תמורת קבלת ה'כתב קבלה', כיון שנפסק שכל תנאי שכל עניינו הוא שלא לעשות דבר מה איננו תנאי כלל (ורק אם שכרו של המלמד היה ההתחייבות בתנאי – חל התנאי). לפי זה כל בעל מלאכה שלקח שוליה ועבד עימו כמה שנים וכעת רוצה השוליה לפתוח חנות בעצמו באותו מקום – אינו רשאי, כיון שלא שילם למעסיקו על הלימוד עצמו. אמנם, אם התנו ביניהם בשעה שהתחילו ללמוד שחלק בלתי נפרד משכר המורה הוא התחייבות התלמיד שלא לעבוד וכו' – חל התנאי. בנידון דידן ששילמת למוהל שלימדך שכר על עצם הלימוד – אין לתנאי כל משמעות, אלא אם כן הוא התנה עמך בהתחלה תנאי זה כחלק משכרו עבור הלימוד.
שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.
שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.
זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.
שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.
יסוד יוסף סוף פ"ב.
קב הישר פ"ב בסופו.
דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.
נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.
אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.
שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.
אתר האינטרנט “דעת – יהדות באור החסידות והקבלה” מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.