Ask The Rabbi

נושא:

לחם מזונות

לפי אדמור הזק"ן יש כזה מושג של לחם מזונות? מישהו אמר לי שכל עניין "לחמנייה מזונות" הוא לפי שיטות אחרות ולא לשיטת אדמו"ר הזקן.

יש בהחלט מושג של לחמניות 'מזונות' במקרה שבלחם רוב הנוזל הוא מיץ פירות. הבעיה מתחילה כאשר אוכלים את זה כתחליף לסעודה, שאז מי שאוכל יותר מ'כביצה', צריך לברך על זה 'המוציא'.


החידוש של אדמו"ר הזקן (המופיע בסידור שלו) שאם אוכלים מלחמים אלו לשובע כשיעור 'ארבע ביצים' ומעלה, ושבעים מהם לבדם או בצירוף בשר ודגים וכדומה, מברכים עליהם ברכת המזון (ואם יודעים זאת מראש, יש ליטול ידיים תחילה ולברך 'המוציא'). ואם אוכלים מהם 'כזית' ומעלה ושבעים מהם לבדם או בצירוף , יש ליטול ידיים ולאכול תחילה 'כזית' לחם ממש, ולברך 'המוציא' וברכת המזון. הדברים נכונים גם אם כבר בירכו מזונות תחילה, וגם לאחר שכבר אכלו.

מקורות

שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.


שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.


זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.


שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.


יסוד יוסף סוף פ"ב.


קב הישר פ"ב בסופו.


דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.


נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.


אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.


שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.