בפרשת תצווה לא מוזכר שמו של משה, ובמגילת אסתר לא מוזכר שם השם. האם יש קשר בין הדברים?
בפרשת תצווה לא מוזכר שמו של משה, ובמגילת אסתר לא מוזכר שם השם. האם יש קשר בין הדברים?
שאלה יפה, ותשובתה:
א. בפרשת תצוה לא מוזכר שמו של משה מאחר ש:
1. קללת צדיק אפילו על תנאי היא מתקיימת ומשה אמר לפני ה' בבקשתו למחילה על חטא העגל "ואם אין, מחני נא מספרך אשר כתבת".
2. היות שז' באדר - יום פטירת משה - חל תמיד (בשנה פשוטה) בשבוע של פרשת תצוה, ובאי הזכרת שמו יש רמז להסתלקותו.
3. בפנימיות העניינים, אי הזכרת שמו של משה מרמזת על דוקא גבוה של עצמיות שלמעלה משם ("ואתה תצוה" - משה בעצמותו).
ב. הגמרא אומרת שמקורה של המגילה בתורה הוא מהפסוק "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא". ואם כן שם ה' מופיע במגילה אך באופן נעלם ונסתר. בפנימיות הדברים באה אי-הזכרת שם ה' במגילה לרמז, שעניין המגילה קשור לדרגה גבוהה של אלוקות, הנעלית מהשמות הקדושים, דרגה שאינה נתפסת ונרמזת בשם. דוקא האור הכי גבוה בא באופן של התלבשות והסתתרות. ואם כן, יש קשר בין שני הדברים.
שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.
שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.
זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.
שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.
יסוד יוסף סוף פ"ב.
קב הישר פ"ב בסופו.
דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.
נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.
אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.
שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.
אתר האינטרנט “דעת – יהדות באור החסידות והקבלה” מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.